SITI NUR AISHAH BINTI HARIS / KID 170504101
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
Mingguan
|
Tajuk
|
Kemahiran
|
Nilai
|
1
|
(MUAMALAT)
Pelajaran 1: Manusia dan muamalat
|
- Melihat
- Mendengar
- Menulis
- Menaakul
|
- Kerjasama
- Prihatin
- Bersemangat
|
2
|
Pelajaran 2: Sistem muamalat Islam
|
- Mengklasifikasikan
- Mendengar
- Mengingat
|
- Rajin
- Bersemangat
- Berusaha
|
3
|
Pelajaran 3: al-Bai’ (jual beli) dalam muamalat
|
- Berlakon
- Bercakap
- Melihat
|
- Keberanian
- Berkeyakinan
- Bersemangat
|
4
|
Pelajaran 4: Peraturan-peraturan al-Bai’(Jual beli)
|
- Melihat
- Membaca
- Menaakul
|
- Prihatin
- Bekerjasama
- Menghayati
|
5
|
Pelajaran 5: Jual beli yang dilarang
|
- Berlakon
- Mendengar
- Memahami
|
- Bersungguh-sungguh
- Yakin
- Bekerjasama
|
6
|
(MUNAKAHAT)
Pelajaran 1: Pernikahan dalam Islam
|
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Menulis
|
- Bersemangat
- Tekun
- Rajin
|
7
|
Pelajaran 2: Pertunangan
|
- Melihat
- Membaca
- Berlakon
- Berkata-kata
|
- Yakin
- Berani
- Kerjasama
|
8
|
Pelajaran 3: Rukun dan syarat sah nikah
|
- Mendengar
-Memahami
- Berlakon
|
- Rajin
- Bersemangat
- Prihatin
|
9
|
Pelajaran 4: Tertib (susunan) wali dalam pernikahan
|
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Berlakon
|
- Bekerjasama
- Semangat
- Berani
- Yakin
|
10
|
Pelajaran 5: Kuf (setaraf) dalam pernikahan
|
- Memahami
- Mendengar
- Berlakon
- Berkata-kata
|
- Berdisiplin
- Taat
- Berani
- Bersemangat
|
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN
Definisi Rancangan Mingguan:
- Perancangan yang dibuat untuk aktiviti seminggu pengajaran,ia boleh diubah berdasarkan aktiviti serta takwim sesebuah sekolah dan adanya kesinambungan bagi setiap minggu pengajaran yang telah dilalui.
Mingguan
|
Isi Pelajaran
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Kemahiran
|
Aktiviti
|
1
|
(MUAMALAT)
Pelajaran 1: Manusia dan muamalat
|
Komputer riba,LCD,Buku teks,Buku aktiviti
|
- Melihat
- Mendengar
- Menulis
- Menaakul
|
- Berlakon
- Soal jawab
|
2
|
Pelajaran 2: Sistem muamalat Islam
|
Komputer riba,LCD,kad manila,Tayangan video
|
- Mengklasifikasikan
- Mendengar
- Mengingat
|
- Soal jawab
- Latihan dalam buku aktiviti
|
3
|
Pelajaran 3: al-Bai’ (jual beli) dalam muamalat
|
Komputer riba,LCD,Buku aktiviti,Tayangan video,Buku aktiviti
|
- Berlakon
- Bercakap
- Melihat
|
- Soal jawab
- Berlakon
- Latihan dalam buku aktiviti
|
4
|
Pelajaran 4: Peraturan-peraturan al-Bai’(Jual beli)
|
Buku teks,Buku aktiviti,kad manila,Gambar rajah
|
- Melihat
- Membaca
- Menaakul
|
- Soal jawab
- Menghasilkan peta minda kreatif
|
5
|
Pelajaran 5: Jual beli yang dilarang
|
Komputer riba,LCD,kad imbasan,bahan bercerita
|
- Berlakon
- Mendengar
- Memahami
|
- Bercerita
- Berlakon
- Latihan dalam kumpulan
|
6
|
(MUNAKAHAT)
Pelajaran 1: Pernikahan dalam Islam
|
Komputer riba,LCD,Kertas warna,Tayangan video
|
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Menulis
|
- Kerja kumpulan
- Latihan dalam kumpulan
- Menghasilkan peta minda kreatif
|
7
|
Pelajaran 2: Pertunangan
|
Buku teks,Buku aktiviti,Barang hantaran
|
- Melihat
- Membaca
- Berlakon
- Berkata-kata
|
- Berlakon
- Menghasilkan peta minda kreatif
- Soal jawab
|
8
|
Pelajaran 3: Rukun dan syarat sah nikah
|
Komputer riba,LCD,Kad manila
|
- Mendengar
-Memahami
- Berlakon
|
- Berlakon
- Latihan dalam kumpulan
|
9
|
Pelajaran 4: Tertib (susunan) wali dalam pernikahan
|
Buku teks,Buku aktiviti,kertas A4,Gambar rajah
|
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Berlakon
|
- Soal jawab
- Latihan dalam kumpulan
- Berlakon
|
10
|
Pelajaran 5: Kuf (setaraf) dalam pernikahan
|
Komputer riba,LCD,Kertas A4,Tayangan video
|
- Memahami
- Mendengar
- Berlakon
- Berkata-kata
|
- Soal jawab
- Berlakon
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Definisi Rancangan Harian:
- Penulisan tentang kaedah pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran pada sesuatu hari tertentu menggunakan format-format yang telah ditetapkan.
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Manusia dan Muamalat
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Perbincangan
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah menderma
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat menyebut pengertian muamalat dengan betul.
ii. Murid-murid dapat memahami tentang kegiatan muamalat.
iii. Murid-murid dapat memberikan contoh-contoh kegiatan muamalat.
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,Buku teks
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Duit kertas
- Apa yang cikgu pegang ini?
Jawapan andaian: Duit kertas
- Tahukah murid-murid yang duit kertas ini mempunyai pelbagai kegunaan?
Jawapan andaian: Tahu
- Apakah kegunaan duit ini kepada masyarakat?
Jawapan andaian: Untuk berjual beli,menderma,menolong orang
|
- Guru menunjukkan duit kertas kepada pelajar menggunakan LCD
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan duit kertas dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
|
(10 Minit)
|
Pengertian Muamalat:
- Dari segi bahasa beerti tatacara kehidupan manusia secara umum.
- Dari segi istilah beerti segala perkara yang berkaitan dengan urusan sesama manusia sama ada secara persendirian berkumpulan mengikut hukum syarak.
|
- Guru menerangkan pengertian Muamalat.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pengertian Muamalat.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Alat bantu mengajar:
- komputer riba dan LCD
|
(5 Minit)
|
Jenis muamalat:
- berasaskan kebendaan
- berasaskan kemanusiaan
|
- Guru menerangkan jenis muamalat.
- Murid membezakan contoh-contoh kegiatan muamalat daripada jenis muamalat.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
(5 Minit)
|
- Jenis Muamalat
|
- Guru meminta wakil daripada 2 orang pelajar lelaki dan 2 orang pelajar perempuan untuk melakokan suatu situasi berkaitan jenis muamalat
- 2 orang pelajar lelaki melakokan situasi berjual beli
- 2 orang pelajar perempuan melakokan situasi memberi sedekah di hadapan kelas
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Simulasi (Lakonan)
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 untuk pelajar
|
(3 Minit)
|
- Pengertian Muamalat
- Masyarakat dapat saling tolong-menolong dengan penuh rasa kemanusiaan
- Menjadikan manusia supaya tidak mementingkan diri dalam keperluan masing-masing
- Terangkan pengertian Muamalat dari segi bahasa dan istilah.
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang kepentingan bermuamalat kepada murid
- Guru memberikan latihan kepada murid berdasarkan buku aktiviti.
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa
sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
2. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Sistem Muamalat Islam
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Kerja berkumpulan
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah melakukan kerja-kerja kemasyarakatan
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat memahami kepentingan sistem muamalat islam
ii. Murid-murid dapat membaca dalil tentang kepentingan sistem muamalat.
iii. Murid-murid dapat mengenal pasti perkara-perkara asas dalam bermuamalat.
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,kad manila
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Video berkaitan sistem muamalat islam
- Apa mesej yang terdapat dalam video ini?
Jawapan andaian:
berbuat baik dengan masyarakat.
- Tahukah kamu bermuamalat itu penting dalam kehidupan?
Jawapan andaian: Tahu.
- Apa kepentingan sistem muamalat islam?
Jawapan andaian:
Untuk memelihara kesejahteraan hidup.
|
- Guru menunjukkan video kepada pelajar menggunakan LCD.
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
- Guru mengaitkan duit kertas dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Prihatin
|
(10 Minit)
|
Sebab muamalat cara islam penting dalam kehidupan dalilnya:
- Dapat memelihara kesejahteraan hidup dan meningkatkan pembangunan negara.
- Dapat mencegah manusia daripada melakukan kezaliman dan ketidak adilan dalam setiap urusan kehidupan.
- Firman Allah:
Ertinya: Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba (Al-Baqarah 2:275)
|
- Guru menerangkan sebab Muamalat dan dalilnya.
- Guru menampalkan kad manila yang beisi dalil disyariatkan muamalat islam.
- Guru meminta semua pelajar lelaki membaca dalil al-Quran.
- Guru meminta semua pelajar perempuan untuk membaca ertinya.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat meningkatkan bacaan al-Quran.
Alat bantu mengajar:
- Kad manila
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Perkara asas dalam bermuamalat:
- Harta
- Dua pihak yang bermuamalat
- Akad
- Kegiatan syar’i
|
- Guru menerangkan perkara asas dalam bermuamalat.
- Murid mengenal pasti aspek-aspek penting dalam bermuamalat
- Guru memberikan contoh dan gambaran kepada pelajar.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Aspek penting dalam bermuamalat:
- Jenis-jenis harta
- Syarat sah pihak bermuamalat
- Contoh akad
|
- Guru meminta pelajar lelaki membezakan jenis-jenis harta dan membuat peta minda tentang syarat sah pihak bermuamalat secara berkumpulan.
- Pelajar perempuan perlu membina akad dengan kata-kata secara berkumpulan.
- Hasil kerja kumpulan ditampal di sudut bacaan.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpulan
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kad manila dan marker untuk pelajar.
|
(3 Minit)
|
- Sebab muamalat cara islam penting dalam kehidupan.
- perkara asas dalam bermuamalat
- Menjaga adab dalam muamalat:
- Melakukan kegiatan muamalat yang diizinkan oleh syarak
- Melakukan urusan muamalat dengan amanah dan bertanggungjawab.
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari.
- Guru memberi nasihat kepada pelajar agar menjaga adab dalam bermuamalat sebagai penutup.
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Prihatin
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
3. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : al-Bai’ (jual beli) dalam muamalat islam
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Tunjuk cara
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah terlibat dengan urusan jual beli
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat memahami pengertian al-Bai’
ii. Murid-murid dapat menghayati dalil diharuskan al-Bai’
iii. Murid-murid dapat mengenal pasti jenis-jenis al-Bai’
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,Buku aktiviti
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Tayangan video
- Apakah pasaraya yang terdapat dalam video?
Jawapan andaian:
TESCO
- Tahukah kamu yang pasaraya TESCO menjual pelbagai barang
Jawapan andaian: Tahu
- Di pasaraya TESCO tempat orang membeli belah makanya terjadi urusan apa?
Jawapan andaian:
Urusan jual beli
|
- Guru menunjukkan video kepada pelajar menggunakan LCD.
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
- Guru mengaitkan pasaraya TESCO dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Prihatin
|
(10 Minit)
|
Pengertian al-Bai’ (jual beli):
- dari segi bahasa beerti pertukaran barang dengan barang sama ada kedua-duanya melibatkan pertukaran harta ataupun tidak
- dari segi istilah syarak beerti pertukaran barang dengan barang dengan persetujuan kedua belah pihak atau pertukaran milik dengan bayaran mengikut syarak.
- Sabda Rasulullah;
Ertinya: hanya sahnya jual beli dilakukan adalah dengan cara rela merelai (penjual dan pembeli)
|
- Guru menerangkan pengertian al-Bai’ dan dalil hadis.
- Guru meminta semua pelajar lelaki membaca hadis diharuskan al-Bai’ yang terdapat dalam buku teks.
- Guru meminta semua pelajar perempuan untuk membaca ertinya.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat menghayati hadis nabi.
Alat bantu mengajar:
- Buku teks
|
(5 Minit)
|
Jenis-jenis al-Bai’:
- berdasarkan keadaan umum
- berdasarkan cara pembayaran
- berdasarkan kaedah akad dibuat
|
- Guru menerangkan jenis-jenis al-Bai’
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti
- Guru membuat perbezaan antara jenis-jenis al-Bai’
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Perbincangan
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan tunjuk cara
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Jenis al-Bai’
- Jual beli berdasarkan keadaan umum;
-jual beli dilarang
-jual beli diharuskan
- Jual beli berdasarkan cara pembayaran;
-jual beli bayaran tunai
-jual beli bayaran tangguh.
- Jual beli berdasarkan kaedah akad;
- saling beruntung
- bei kuasa
- kongsi
- rugi
- tawar-menawar
|
- Guru meminta wakil daripada 2 orang pelajar lelaki dan 2 orang pelajar perempuan untuk melakokan suatu situasi berkaitan salah satu jenis al-Bai’
- 2 orang pelajar lelaki melakokan situasi jual beli saling beruntung di hadapan kelas.
- 2 orang pelajar perempuan melakokan situasi jual beli tawar-menawar di hadapan kelas
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Simulasi (Lakonan)
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 untuk pelajar
|
(3 Minit)
|
- Soalan daripada buku aktiviti
- Nama-nama jenis jual beli dapat dikenal pasti berdasarkan:
- Berikan pengertian setiap jenis jual beli berikut;
-jual beli al-Musawamah
-jual beli al-Murabahah
|
- Guru memberikan latihan berdasarkan buku aktiviti kepada murid.
- Guru memberi bimbingan kepada murid untuk menyelesaikan masalah sebagai penutup.
|
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan menyelesaikan masalah
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Prihatin
Alat bantu mengajar:
- Buku aktiviti
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
4. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Peraturan-peraturan al-Bai’ (jual beli)
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Perbincangan dan sumbangsaran
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah terlibat dengan urusan jual beli
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti rukun al-Bai’
ii. Murid-murid dapat menghayati dalil adab berjual beli
iii. Murid-murid dapat mengetahui syarat-syarat bagi setiap rukun
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Buku teks,Buku aktiviti,kad manila
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Gambar rajah yang terdapat dalam buku teks
- Apakah yang dilakukan oleh 2 orang lelaki tersebut?
Jawapan andaian:
Membeli barang
- Tahukah kamu jual beli mempunyai rukun?
Jawapan andaian: Tahu
- Berapakah rukun jual beli?
Jawapan andaian:
6
|
- Guru menunjukkan gambar rajah dalam buku teks kepada pelajar
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
|
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Prihatin
|
(10 Minit)
|
Rukun jual beli:
- Pembeli
- Penjual
- Barangan jualan
- as-Thamanu (harga bayaran atau barang tukaran)
- Ijab
- Qabul
- Dalil al-Quran
Firman Allah:
Ertinya: dan sempurnakanlah perjanjian (dengan Allah dan manusia) sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.
|
- Guru menerangkan rukun jual beli dan dalil al-Quran.
- Guru meminta semua pelajar lelaki membaca dalil al-Quran yang terdapat dalam buku teks.
- Guru meminta semua pelajar perempuan untuk membaca ertinya.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat menghayati dalil al-Quran.
Alat bantu mengajar:
- Buku teks
|
(5 Minit)
|
Syarat-syarat bagi setiap rukun:
- Syarat penjual
- Syarat pembeli
- Syarat barang jualan
- Syarat harga
- Syarat Ijab dan Qabul
|
- Guru menerangkan syarat-syarat bagi setiap rukun.
- Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
- Guru meminta pelajar memberikan contoh dan pandangan mereka berkaitan syarat-syarat tersebut.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Perbincangan
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan,tunjuk cara,sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Syarat-syarat bagi setiap rukun
|
- Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan.
- Guru meminta pelajar menyenaraikan setiap syarat-syarat mengikut rukun jual beli
- Hasil kerja pelajar ditampal di sudut bacaan kelas.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpulan
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 dan pensel warna untuk pelajar
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Soalan daripada buku aktiviti
- Lengkapkan rajah tentang rukun jual beli
- Teka silang kata berkaitan tajuk yang telah dipelajari hari ini.
|
- Guru memberikan latihan berdasarkan buku aktiviti kepada murid.
- Guru menampal teka silang kata di papan hitam kelas.
- Guru meminta pelajar menyelesaikan teka silang kata berpandukan petunjuk yang diberikan.
|
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
-Sumbangsaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Bersemangat
Alat bantu mengajar:
- Buku aktiviti,kad manila
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
5. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Jual beli yang dilarang
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah mendengar ceramah berkaitan tajuk
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti jual beli yang haram dan tidak sah
ii. Murid-murid dapat mengetahui jual beli yang haram tetapi sah
iii. Murid-murid dapat menghayati dalil-dalil jual beli yang dilarang
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,kad imbasan
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Sebuah cerita:
Aidan merupakan seorang peniaga yang dikenali di Kg.Sg.Tiram. Kebiasaannya Aidan akan menjual buah-buahan yang dipetik di kebunnya. Pada suatu hari Aidan pergi berniaga seperti biasa dan membawa buah-buahan yang telah dipetiknya. Datang seorang pembeli yang ingin membeli buah-buahan di gerai Aidan. Pembeli itu mendapati Aidan menjual buah yang masih belum masak.
- Adakah perbuatan Aidan itu salah?
Jawapan andaian: Ya
- Apakah kegiatan jual beli yang telah dilakukan oleh Aidan
Jawapan andaian: Jual beli yang dilarang
|
- Guru menyampaikan sebuah cerita kepada pelajar
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
- Guru mengaitkan cerita tersebut dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
- Sumbangsaran
- Bercerita
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan guru
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Menghayati
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Pengertian jual beli yang haram dan tidak sah:
- Jual beli yang tidak menepati rukun jual beli beserta syarta-syaratnya.
Jenis-jenis jual beli yang haram dan tidak sah:
- Jual beli barangan yang tidak jelas
- Jual beli al-Munabazah dan al-Mulamasah
- Jual beli al-‘Urbun
- Jual beli hutang dengan hutang
- Jual beli barangan yang belum menjadi milik sempurna
|
- Guru menerangkan pengertian jual beli yang haram dan tidak sah serta jenis-jenisnya.
- Guru meminta 2 orang pelajar lelaki melakokan jenis jual beli haram dan tidak sah.
- Guru meminta semua pelajar untuk meneka lakonan tersebut.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat mengukuhkan kefahaman daripada simulasi
Alat bantu mengajar:
- Komputer riba,LCD
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Pengertian jual beli yang haram tetapi sah:
- Jual beli yang sempurna rukun dan syaratnya tetapi orang yang membuat jual beli tersebut berdosa kerana menyebabkan kecuaian kepada orang lain.
|
- Guru menerangkan pengertian jual beli yang haram tetapi sah.
- Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
- Guru meminta pelajar memberikan contoh dan pandangan mereka berkaitan pengertian tersebut.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Perbincangan
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan,tunjuk cara,sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
Jenis-jenis jual beli yang haram tetapi sah:
- Jual beli at-Tasriyyah
- Jual beli al-Najsh
- Jual beli al-Hadhiru Lilbadi
- Jual beli Talaqqi Rukban
- Jual beli al-Ihtikar
- Menjual atau membeli atas jual beli orang lain.
|
- Guru meminta 2 orang pelajar lelaki dan 2 orang pelajar perempuan untuk melakonkan kegiatan jual beli yang haram tetapi sah dihadapan kelas.
- Semua pelajar perlu meneka lakonan tersebut.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpulan
Alat bantu mengajar:
- Komputer riba,LCD,kertas A4
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Tentukan jual beli sama ada haram dan tidak sah atau haram tetapi sah.
|
- Guru menyediakan kad imbasan yang tertulis haram dan tidak sah serta haram tetapi sah.
- Guru menulis beberapa situasi berkaitan tajuk di papan hitam.
- Guru meminta beberapa wakil pelajar untuk menyelesaikan masalah
|
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
- Dialog
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Bersemangat
Alat bantu mengajar:
- Kad imbasan
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
6. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Pernikahan dalam Islam
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Dialog
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah menghadiri majlis pernikahan
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti pengertian nikah
ii. Murid-murid dapat mengetahui hukum pernikahan dalam Islam
iii. Murid-murid dapat menghayati dalil-dalil disyariatkan nikah
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,Kertas warna
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Tayangan video berkaitan tajuk
- Apakah majlis yang terdapat dalam video tersebut?
Jawapan andaian:
Majlis pernikahan
- Bagaimana sebuah keluarga itu terbentuk?
Jawapan andaian:
Daripada pernikahan
|
- Guru menayangkan video pernikahan kepada pelajar menggunakan LCD
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan tayangan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
-Bersemangat
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Pengertian nikah:
- dari segi bahasa bermaksud berkumpul atau berhimpun
- dari segi syarak akad ikatan yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan dengan lafaz-lafaz yang menunjukkan nikah menurut syarak.
|
- Guru menerangkan pengertian nikah.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pengertian nikah.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Alat bantu mengajar:
- komputer riba dan LCD
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Hukum pernikahan dalam Islam:
- Harus
- Sunat
- Wajib
- Makroh
- Haram
|
- Guru menerangkan hukum pernikahan.
- Murid mendengar penerangan guru.
- Murid membuat perbezaan daripada hukum pernikahan.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Hukum pernikahan dalam Islam
|
- Guru membahagikan pelajar kepada 5 kumpulan
- Guru meminta setiap kumpulan untuk membuat peta minda hukum dan huraiannya di kertas warna
- Hasilnya kerja akan ditampal di sudut bacaan kelas.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpulan
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas warna dan marker untuk pelajar.
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Pengertian nikah dan hukumnya
- Daripada pernikahan;
- dapat mengembangkan zuriat dengan melahirkan keturunan yang baik-baik bagi membina masyarakat Islam yang maju dan bertamadun
- Memelihara akhlak dan menyelamatkan diri daripada terjebak kedalam perkara keburukan dan kerosakan.
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru memberitahu kepada murid tentang kebaikan pernikahan sebagai penutup.
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
7. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Pertunangan
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Dialog
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah menghadiri majlis pertunangan
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti pengertian pertunangan
ii. Murid-murid dapat mengetahui hukum pertunangan
iii. Murid-murid dapat menghayati hikmah pertunangan
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Buku teks,Buku aktiviti,Barang hantaran
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Simulasi oleh pelajar
- Apakah yang rakan awak cuba lakokan?
Jawapan andaian:
Lakonan tentang pertunangan
|
- Guru meminta 2 orang pelajar perempuan dan 2 orang pelajar lelaki untuk melakokan situasi pertunangan
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan lakonan dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Bersemangat
Bahan bantu mengajar:
Barang hantaran
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Pengertian pertunangan:
- Pernyataan janji oleh seorang lelaki bahawa dia berhasrat untuk mengawini seorang perempuan yang tertentu yang diingininya.
|
- Guru menerangkan pengertian pertunangan.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pertunangan.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Alat bantu mengajar:
- Buku teks
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Hukum pertunangan:
- Harus;
i. Gadis
ii. Janda yang telah abis ‘idahnya
|
- Guru menerangkan hukum pertunangan.
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru meminta pandangan murid berkaitan hukum pertunangan
- Murid memberi pandangan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Hukum pertunangan:
- Haram;
i. Perempuan yang sudah dipinang oleh lelaki lain
ii. Perempuan masih dalam ‘idah Raj’I kerana lelaki yang menceraikannya boleh merujuk semula tanpa akad baru.
|
- Guru meminta semua pelajar untuk untuk membuat peta minda tentang hukum pertunangan
- Hasil kerja pelajar akan ditampal dalam buku latihan untuk dijadikan nota.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Sumbangsaran
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas warna untuk pelajar
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Pengertian pertunangan
- Pasangan yang bertunang perlu menjaga maruah mereka.
- Pasangan bertunang dilarang berjumpa secara berduaan.
- Terangkan hukum pertunangan
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang pertunangan kepada murid
- Guru memberikan latihan kepada murid berdasarkan buku aktiviti sebagai penutup.
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan
Alat bantu mengajar:
- Buku aktiviti
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
8. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Rukun dan syarat sah nikah
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah menghadiri majlis pernikahan
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti rukun nikah
ii. Murid-murid dapat mengetahui syarat sah nikah
iii. Murid-murid dapat membezakan rukun dan syarat sah nikah
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,Kad manila
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Tapak tangan kanan
- Perkataan SISWA
- Perkataan SISWA mewakili apa?
Jawapan andaian:
Rukun nikah
|
- Guru menunjukkan tapak tanggannya untuk mewakili perkataan SISWA
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan perkataan SISWA dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Bersemangat
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Rukun Nikah:
- Lelaki (bakal suami)
- Perempuan (bakal isteri)
- Wali
- 2 orang saksi
- Akad (Ijab dan Qabul)
|
- Guru menerangkan rukun nikah.
- Guru menunjukkan kepada pelajar gambar majlis akad nikah yang sempurna
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan rukun nikah.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Alat bantu mengajar:
- LCD
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Syarat sah nikah:
- Beragama Islam
- Lelaki bukan mahram
- Perempuan bukan mahram
- Berakal
- Baligh
- Merdeka
- Adil
- Lafaz Ijab Qabul yang mengandungi perkataan nikah.
|
- Guru menerangkan syarat sah nikah.
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru meminta beberapa pelajar membuat simulasi majlis akad nikah di hadapan kelas.
- Guru memberi pujian kepada kepada pelajar yang terlibat dalam lakonan.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Simulasi
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Syarat sah nikah
|
- Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
- Guru meminta pelajar membuat peta minda yang paling kreatif berkaitan syarat sah nikah.
- Hasil kerja yang paling kreatif dipilih untuk diletakkan di sudut bacaan kelas.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpualan
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kad manila dan marker untuk pelajar
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Rukun nikah
- Syarat sah nikah
- Soalan;
- Berikan syarat sah nikah untuk bakal suami dan bakal isteri.
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang rukun nikah dan syarat sah nikah.
- Guru memberikan latihan kepada murid berdasarkan buku aktiviti sebagai penutup.
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan
Alat bantu mengajar:
- Buku Aktiviti
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
9. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Tertib (susunan) wali dalam pernikahan
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah menghadiri majlis pernikahan
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti susunan wali yang berhak
ii. Murid-murid dapat mengetahui sebab-sebab perpindahan kuasa wali
iii. Murid-murid dapat membezakan wali Akrab (terdekat) dan wali Ab’ad (jauh)
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Buku teks,Buku aktiviti,kertas A4
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Gambar rajah wali nikah mengikut tertib.
-Ini merupakan gambar rajah apa?
Jawapan andaian:
Gambar rajah kedudukan wali nilkah mengikut tertib.
|
- Guru menunjukkan gambar rajah wali nikah mengikut tertib yang ditampal di papan hitam di hadapan kelas.
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
|
Kemahiran berfikir:
- Sumbangsaran
- Perbincangan
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Bersemangat
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Susunan wali yang berhak dalam pernikahan:
- Bapa kepada perempuan
- Datuk sebelah bapa
- Adik lelaki seibu sebapa
- Adik lelaki sebapa
- Anak sedara lelaki dari adik beradik ibubapa atau sebapa
- Bapa saudara
- Sepupu lelaki
- Tuan yang memerdekakan hambanya
- Sultan
|
- Guru menerangkan susunan wali nikah
Mengikut tertib.
- Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
Teknik:
- Perbincangan dan tunjuk ajar.
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Alat bantu mengajar:
- Buku teks
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Sebab-sebab perpindahan kuasa wali Akrab (dekat) kepada wali Ab’ad (jauh):
- Wali dekat tiada kelayakan untuk menjadi wali
- Wali akrab menghilangkan diri
- Wali akrab tidak dapat menunaikan tanggungjawab sebagai wali.
- Wali akrab enggan melakukan akad nikah
- Wali Akrab sedang dalam ihram haji
- Perempuan tidak mempunyai wali akrab
- Wali akrab tidak beragama Islam
|
- Guru menerangkan sebab-sebab perpindahan kuasa wali.
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru meminta semua pelajar membuat peta minda sebab-sebab perpindahan kuasa wali.
- Hasil kerja pelajar ditampalkan dalam buku latihan untuk dijadikan nota.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
- Sebab-sebab perpindahan kuasa wali nikah
|
- Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
- Guru meminta beberapa pelajar membuat simulasi paling kreatif berkaitan wali nikah.
- Guru membuat penilaian lakonan dan memberi pujian.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpulan
- Simulasi
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 dan marker untuk pelajar
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Susunan wali yang berhak dalam pernikahan.
- Sebab-sebab perpindahan kuasa wali Akrab (dekat) kepada wali Ab’ad (jauh).
- Soalan;
- Tandakan betul atau salah pada keterangan yang diberi oleh guru
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang susunan wali nikah dan sebab perpindahan kuasa.
- Guru memberikan suatu situasi yang terdapat dalam buku aktiviti.
- Pelajar perlu menandakan betul atau salah pada situasi tersebut
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan
Alat bantu mengajar:
- Buku Aktiviti
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
10. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran : Muamalat dan Munakahat
Kelas : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh : 8 September 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 48 Orang
Tajuk : Kuf (setaraf) dalam pernikahan
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada : Murid-murid pernah menonton filem berkaitan Kuf dalam pernikahan
Hasil
Pembelajaran : i. Murid-murid dapat mengenal pasti pengertian Kuf
ii. Murid-murid dapat mengetahui perkara kuf dalam pernikahan
iii. Murid-murid dapat menghayati dalil-dalil mengalakkan Kuf dalam pernikahan
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar : Komputer riba,LCD,Kertas A4
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
|
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai:
khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
- Tayangan video berkaitan tajuk
- Mengapakah pasangan suami isteri dalam video itu bergaduh?
Jawapan andaian:
Kerana mereka berdua tidak setaraf
|
- Guru menayangkan video perbalahan antara suami isteri kepada pelajar menggunakan LCD
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan tayangan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran
Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Deduktif
Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
-Bersemangat
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Pengertian Kuf:
- dari segi bahasa bermaksud setaraf atau sedarjat
- dari segi istilah syarak bermaksud persamaan antara bakal suami dengan bakal isteri dalam perkara tertentu bagi mengelakkan kengaiban dalam pernikahan mereka.
|
- Guru menerangkan pengertian nikah.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pengertian Kuf.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
|
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan
Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran
Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Alat bantu mengajar:
- komputer riba dan LCD
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
Dalil hadis syarak menggalakkan Kuf dalam pernikahan:
i. Sabda Rasulullah saw:
Ertinya: peliharalah untuk keturunan kamu dan kahwinilah orang yang setaraf.
ii. Sabda Rasulullah saw:
Ertinya: sesungguhnya aku pasti menghalang perkahwinan orang yang berketurunan baik kecuali dijodohkan dengan orang yang setaraf.
|
- Guru menerangkan hadis dan maksudnya.
- Murid mendengar penerangan guru.
- Murid mengulang bacaan hadis dengan bimbingan guru.
|
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif
Teknik:
- Tunjuk ajar
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
Nilai:
- Kerjasama
- Menghayati
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
Perkara Kuf dalam pernikahan:
- Adiyanah (Keagamaan)
- Annasab (Keturunan)
- Alhirfah (Pekerjaan)
- Assalamah (Sihat sejahtera)
- Alhurriyyah (Kemerdekaan)
|
- Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan
- Guru meminta setiap kumpulan untuk melakokan watak berbeza dari segi perkara dalam Kuf di hadapan kelas.
- Lakonan yang paling kreatif akan diberikan hadiah oleh guru.
|
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan
Teknik:
- Kerja kumpulan
-Simulasi
Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 dan marker untuk pelajar.
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Pengertian Kuf
- Perkara Kuf dalam pernikahan
- Soalan;
- Bincangkan kesan-kesan pernikahan yang tidak setaraf.
|
- Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru meminta pelajar berbincang secara berkumpulan berdasarkan soalan yang diberi.
|
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
- Menyelesaikan masalah
Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Bersemangat
|
Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
PENDEKATAN PENGAJARAN
* Induktif
* Deduktif
* Tematik
* Elektif
* Intergratif
STRATEGI PENGAJARAN
* Pemusatan Guru
* Pemusatan Murid
* Pemusatan bahan
* Pemusatan Tugasan/Aktiviti
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
* Simulasi
* Tunjuk cara
* Perbincangan dan Sumbangsaran
* Kerja Kumpulan
* Pengajaran Modul
* Penyelesaian Masalah (TOC)
* Pemudahcaraan
* Kaedah Inkuiri
* Pengajaran Tematik
* Kaedah Bercerita
* Belajar sambil main
* Pembelajaran Masteri
SAHIRAH BINTI ISMAIL / KID170504101
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN
MAKSUD-Perincian rancangan yang dibentuk daripada
rancangan semester bagi setiap minggu .Ia mempunyai rancangan yang mengandungi
peracangan objektif.
MINGGU
|
KEMAHAIRAN
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
1
|
-Kemahiran mendengar
-kemahiran membaca
-kemahiran menjawab
|
-Perjuangan menegakkan Negara Islam
-strategi perjuangan Rasulullah s.a.w
-Ciri-ciri sebuah Negara Islam
-Madinah Negara Islam
|
- tayangan video
-soal jawab
|
-LCD,Komputer
|
2
|
-Kemahiran membaca
-kemahiran menghafaz
-kemahiran menjawab
|
-Perjanjian Hudaibiah
-sebab perjanjian Hudaibiah
|
-kuiz
-kotak beracun
|
-kad manila
|
3
|
-kemahiran menghafaz
-kemahiran menulis
|
-kandungan perjanjian Hudaibiyah
-Kesan perjanjian Hudaibiyah
|
-kotak beracun
-tayangan slaid
|
-Lcd
|
4
|
-Kemahiran bercerita
-kemahiran mendengar
-kemahiran melihat
|
-Punca Kota Mekah dibuka
-Mekah di buka secara aman
|
- tayangan video
|
-LCD,Komputer
|
5
|
-kemahiran membaca
-kemahiran mendengar
|
-Pengislaman penduduk Mekah
|
-Bercerita
-soal jawab
|
-kad imbasan
-Kitab
|
|
6
|
-Kemahiran mendengar
|
-perkembangan islam selepas pembukaan kota Mekah
|
-mendegar audio
|
-alat pembesar suara
|
|
7
|
-kemahiran melihat
-kemahiran megelaskan
-kemahiran mendengar
|
-Menghantar utusan dakwahke luar Negara
-Perang Hurain dan Tabuq
|
-Tayangan slaid
-Tayangan video
|
-LCD,komputer
|
|
8
|
-kemahiran melihat
-kemahiran mengingat
-kemahiran melakukan demonstrasi semula
|
-Maksud “HIJJATUL WADA’ ”
-Tarikh berlakunya HIJJATUL WADA’
|
-Penerangan
-Kuiz
|
-Replika Kaabah
-Kad imbasan
|
|
9
|
-Kemahiran menghafaz
-kemahiran menjawab
-kemahiran mendengar
|
-Kandungan Khutbah HIJJATUL WADA’
-Wahyu yang diurunkan ketika HIJATUL WADA’
|
-Bercerita
-Kuiz
|
-Kad imbasan
|
|
10
|
-Kemahiran mendengar
-kemahiran mengingat
|
-rasulullah s,a,w gering
-Tarikh,tempat dan sebab Rasulullah wafat.
|
-Berceruta
-tayangan video
|
-Lcd,computer riba ,buku cerita
|
|
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
MAKSUD-Mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan
pebelajaran berdasarkan sukatan pelajaran kebangsaan yang dikeluarkan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia
MINGGUAN
|
TAJUK
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
1
|
-Perjuangan menegakkan Negara islam
-Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w
-Ciri-ciri sebuah Negara Islam
-Madianah Negara islam pertama
|
-mendengar
-membaca
-menjawab
|
-bijaksana
-bekerjasama
-berstau padu
|
2
|
-Perjanjian Hudaibiyah
-Sebab perjanjian Hudaibiyah
|
-membaca
-menghafaz
-meembaca
|
-rajin
-bersungguh-sungguh
-disiplin
|
3
|
-Kandungan perjanjian HUdabiyah
-Kesan perjanjian Hudaibiyah
|
-menghafaz
-menulis
-mengaitkan
|
-bijak
-mengambil pengajaran
-bertanggungjawab
|
4
|
-Punca Kota Mekah dibuka
-Mekah dibuka secara aman
|
-bercerita
-mendengar
-melihat
|
-taat
-khusyuk
-kebujaksanaan
|
5
|
Pengislaman penduduk Mekah
|
-membaca
-mendengar
|
-taat
-disiplin
|
6
|
Perkembangan islam selepas pembukaan Kota Mekah
|
-mendengar
-membaca
|
-kerajinan
-ketaatan
|
7
|
-menghantar utusan dakwah ke luar Negara
-Perang Hurain dan Tabuq
|
-mendengar
-membaca
|
-khusyuk
-mengingat
|
8
|
-Maksud Hijjatul Wada’
-Tarikh berlakunya Hijjatul Wada’
|
-melihat
-mengingat
-melakukan demonstrasi semula
|
-bekerjasama
-ketaatan
|
9
|
-Kandungan khutbah Hijjatul Wada’
-Wahyu yang diturunkan ketika Hijjatul Wada’
|
-menghafaz
-menjawab
-mendengar
|
-berani
-yakin
-taat
|
10
|
-Rasulullah s.a.w. gering
-Tarikh,tempat dan sebab Rasulullah wafat
|
-mendengar
-mengingat
|
-penghayatan
-menghargai
-menghormati
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MAKSUD RPH: Satu dokumen Rasmi penting kepada seorang
guru profesioanal yang perlu disediakan sebelum sesuatu pengajaran dilaksanakan
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 9 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: STRATEGI PERJUANGAN RASULULLAH
S.A.W
KEMAHIRAN : Membaca.,Mendengar
dan Menjawab
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1)Murid pernah
mendengar cerita /ceramah tentang
Perjuangan Rasulullah s.a.w.
HASIL PEBELAJARAN: 1) Murid dapat
mengingat strategi perjuangan Rasuullah s.a.w.
Dengan betul.
2) Murid dapat mengelaskan tempoh dakwah Rasulullah dengan
tepat
3) Murid dapat menyenaraikan perjuanagn Rasulullah dengan betul.
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,merumus,menyenaraikan,mereka cipta perkaitan
PENERAPAN NILAI:
kesungguhan,khusyuk,tolong - menolong,bijaksana
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba
Masa/langkah
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set Induksi
|
-Audio
(perjuanagan Rasulullah s.a.w)
-Apakah audio yang awak
dengar tadi?
Andaian jawapan:
Tentang Rasulullah s..a.w
-Apakah tentang Rasulullah fasal apa?
Andaian jawapan:
Strategi
-Strategi apa?
Andaian jawapan:
Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w
|
1)Guru mendengarkan audio penceritaan tentang
Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w kepada pelajar
2)Guru mengutarakan soalan yang berkaitan dengan
Audio
3)Pelajar cuba menjawab mengikut pengetahuan
sedia ada
4)Guru mengaitkan Audio dengan tajuk yang hendak
dipelajari.
|
Kemahiran:
-berfikir
-membuat perkaitan
-sumbang saran
Strategi:
-berpusatkan murid
-berpusatkan bahan
Nilai:
-berani mencuba untuk enjawab
|
Langkah 1
|
Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w
1.Berhijrah ke Habsyah dan Thaif
2.Mengadakan Perjumpaan dengan orang Yathrib
3.Berhijrah ke Madinah
4.Menubuhkan sebuah Negara Islam
|
1)Guru menampal kad manila strategi perjuagan
Rasulullah s.a.w di depan
2)Guru menyebut bersama-sma dengan pelajar
3)Guru menyuruh pelajar mengingat
4)Guru memanggil seorang pelajar dan menyuruhnya
menyenaraikan strategi perjuangan Rasulullah s.a.w dengan tertib.
|
Kemahiran:
-melihat
-mengingat
-menyenaraikan
Alat bantu mengajar:
-kad manila.Kitab
|
Langkah 2
|
-Peringkat-peringkat Dakwah Rasulullah s.a.w
3 tahun –meyebarkan dakwah secara sembunyi di
Mekah
7 tahun- menyebarkan dakwah secara terang-terang
di Mekah
3 tahun-menyebarkan dakwah
kepada orang Madinah
yang datang ke Mekah
|
1)Guru menayangkan video penceritaan tentang
peringkat dakwah Rasulullah s.a.w.
2)Guru menerangkan lebih terperinci tentang
peringkat –peringkat Dakwah Rasulullah s.a.w.
3)Murid menghayati penerangan darpada guru.
|
Kemahiran:
-melihat
-mendengar
Strategi:
-berpusatkan guru
-berpusatkan bahan
|
Penutup
|
-permainan:
-Puzzle tentang
strategi perjuangan
Rasulullah s.a.w
Peringkat-peringkat dakwah Rasulullah s.a.w.
|
-Untuk menguatkan lagi isi pelajaran dan melihat
objektif pelajaran telah tercapai atau tidak pada hari ini
-permainan tentang tajuk yang dipelajari
dijalankan:
1)Guru memanggil beberapa nama pelajar
secara random
2)menyuruh pelajar meyelesaikan serpihan puzzle
tentang tajuk tersebut di hadapan
3)Murid meyelesaikan puzzle tersebut
4)Guru memberikan pujian dan tepukan kepada
pelajar yang Berjaya meyelesaikan puzzle tersebut dengan betul.
|
KBKK:
-Merumus pembelajaran daripada permainan puzzle
tersebut
Nilai:
-Kesungguhan
|
Catatan Replikasi: Saya berasa gembira
dan bersyukur kerana pelajar hari ini :
1) Memberi perhatian sepenuhnya semasa pnp dijalankan
2) Murid memberikan jawapan dengan cekap apabila
disoal
3) Murid aktif ketiak bermain permainan pada penutu
pnp
Namun,pasti ada kekurangan daripada
saya .In sha Allah saya akan memperbaiki lagi dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah Guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
disahkan
oleh:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 10 JANUARI 2019
MASA: 2:30-3:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: CIRI-CIRI SEBUAH NEGARA ISLAM
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid pernah
membaca buku tentang ciri-ciri Negara
Islam pda zaman Nabi
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
menyenaraikan Ciri-ciri Negara Islam
2) Murid dapat menyebut kandungan Piagam Madinah dengan
betul
3)Murid dapat mengaitkan ciri-ciri Negara Islam dahulu dengan
sekarang
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal jawab,,menyenaraikan,mereka
cipta
PENERAPAN NILAI: Brsatu
padu,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba,kad imbasan
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Pendahuluan
|
-ucapan
Salam
-Bacaan
doa
|
1) Guru
memberi salam dan pelajar menjawab salam beramai-ramai
2)Guru
meminta plajar membaca doa belajar beramai-ramai
3)Guru dan
murid membaca doa belajar beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
|
Set
Induksi
|
-tayangan
video kartun yang menunjukkan suasan Negara islam
Soalan:
-Apakah
yang awak semua Nampak daripada video tersebut?
Andaian
jawapan:
-Kartun
orang islam
-Apakah
yang mereka lakukan dalam video tersebut?
Andaian
jawapan:
-amalan
orang islam
-Rasa-rasa
kamu semua apakah ciri-ciri Negara yang mereka tunjukkan dan apakah tajuk
yang ustazah nak ajar hari ini?
Andaian
jawapan
-Ciri-ciri
Negara Islam
|
1)Guru
menayangkan video kartun islam yang menunjukkan suasana egara islam
2)Guru
mengutarakan soalan yang berkaitan video
3)Pelajar
cuba menjawab mengikut penglihatan dan pengetahuan sedia ada mereka
4)Guru
mengaitkan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-berfikir
-membuat
perkaitan
Strategi:
-berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berani,Yakin
menjawab
|
|
Langkah 1
|
Ciri-Ciri sebuah Negara Islam
1) Tunduk dan akur dibawah kuasa islam dan orang islam menjadi ketua
pemerintah
2) Tanah air dimiliki orang islam
3) Sebuah Negara yang aman dan bebas didirikan syiar islam di dalamnya.
|
1)Guru
menyangkan slaid tentang ciri-ciri Negara islam
2)Guru
menyebut pelajar ikut bersama-sama
3)Guru
memanggil seorang pelajar dan menyuruhnya menyebutnya semula
4)Guru
meminta semua pelajar mengingat
5)Gru
memanggil salah seorang pelajar untuk menyebut tanpa melihat paparan slaid
dan kitab
|
BBM:
-LCD,kitab
,Komputer riba
Kemahiran:
-melihat
-mengingat
-membaca
|
|
Langkah 2
|
Madinah Negara islam Pertama
Nama asal
:Yathrib
-Terletak
di utara Mekah (semenanjung tanah Arab)
-Madinah
Al Munawarrah (kota bercahaya)
-Pusat
dakwah pertama
-Islam
tersebar luas di seluruh dunia
-Rasulullah
diterima baik dan menjadi pemimpin Madinah
-orang-orang
Madinah (Ansar)
-Dikenali
sebuah Negara Islam
|
1)Guru
menayangkan slaid power point tentang Madinah Negara islam pertama
2)Guru
menerangkan lebih terperinci
3)Murid
menghayati penerangan daripada guru
4)Guru
menanyakan beberapa pelajar untuk menguji kefahaman mereka.
|
Kemahiran
:
-melihat
-mendengar
-membaca
Strategi:
-berpusatkan
guru
-berpusatkan
bahan
BBM:
LCD,Komputer
riba,Kitab
|
|
Langkah 3
|
Perkara Utama Yang Terkandung Dalam Piagam Madinah
1)Rasulullah sebagai ketua Negara dan segala pertikaian perlu rujuk
beginda
2) Ditegah
bermusuh sesama penduduk Madinah malah hendaklah bersatu padu
3)Kebebasan
beragama,mengamalkan adat dan budaya
4)Semua
penduduk bekerjasama daam masalah ekonomi dan memepertahankan Madinah
daripada ancaman musuh
5)Keselamatan
orang yahudi terjamin jika masih taat pada pelajar madinah
|
1)Guru
menampal kad manila tentang tajuk di hadapan dan mengagihkan
Handout kepada pelajar
2)Pelajar
menyebut dan pelajar ikut bersama-sama membaca
3)Guru
menerangan lebih terperinci
4)Guru
menyuruh pelajar menyebut beramai-ramai semula
5)Guru
meminta 2 orang pelajar lain membaca kandungan piagam Madinah
6)Guru
meminta 2 orang pelajar lain menyebut isi pentig dlam kandungan piagam
Madinah tersebut
7)Guru
meminta seorang pelajar merumuskan daripada kandungan piagam Madinah tersebut
|
Strategi:
-berpuatkan
guru
-berpusatkan
bahan
-berpusatkan
Murid
Kemahiran:
-membacadan
menyebut
-mengelurkan
isi penting
-merumuskan
BBM:
Kad
manila,handout
|
|
Penutup
|
Permainan
-kuiz
-write on me
|
-Untuk menguatkan lagi isi pelajaran permaina
telah di jalankan
1)pertama guru menjalankan
Kuiz dengan menyakan soalan tentang iri-ciri
sebuah Negara islam dan Madinah sebagai Negara islam pertama
Dengan mengutarakan beberapa soalan
2)Pelajar menjawab secara individu
3)Murid yng jawab dengan betul mendapat hadiah
penghargaan daripada Guru
4)Kedua,Guru membentukkan pelajar kepada 5
kumpulan
5)Guru memberikan setiap kumpulan white board
dengan marker
6)Setiap kumpulan perlu menuliskan 1 isi penting
daripada kandungan piagam Madinah dalam masa 1 init
7)Guru mmeberikan hadiah kepada 3 kumpulan yang
menjawab dalam masa sebelum 1 minit
|
KBKK:
Merumus tajuk-tajuk yang dipelajari dengan
permainan yang dijalankan
Kemahiran:
-berfikir
-menjawab
Nilai:
-berani
-bekerjasama
-bersungguh-sungguh
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur
kerana pelajar hari ini
1) Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami apa yang diajarkan
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh: Disahkan oleh:
RANCANGAN PEGAJARAN HARIAN 3
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 11 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: SEBAB DAN KANDUNGAN PERJANJIAN
HUDAIBIYAH
KEMAHIRAN : Melihat,Mendengar dan Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid pernah
melihat kartun Kisah Nabi peristiwa berlakunya Perjnjian Hudaibiyah
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
mengenalpasti kandungan Perjanjian Hudaibiyah
2) Murid dapat menyenaraikan Kandungan Perjanjian hudaibiyah
Dengan
betul
3)Murid dapat menyebut sebab berlakunya Perjanjian Hudaibiyah
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mengaitkan ,merumus
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,tolong-menolong
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba,kad imbasan
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set
induksi
|
Video cerita kartun tentang Perjanjian Hudaibiyah
-Apakah yang Kamu lihat daripada video tersebut?
Andaian jawapan:
Orang islam dan musyrikin Mekah
-Mereka buat apa?
Andaian jawapan:
Mereka buat perjanjaian
-Perjanjian apa nama dia?
Andaian jawapan:
Perjanjian Hudaibiyah
|
1)Guru menayangkan video cerita perjanjian
Hudaibiyah
2)Guru mengutarakan soalan berkaitan video
tersebut
3)Pelajar cuba menjawab megikut penglihatan dan
pendengaran mereka
4)Guru mengaitkan ideo dengan tajuk yang hendak
di pelajari
|
Kemahiran :
-berfikir
Membuat perkaitan
-mendengar
-melihat
Strategi:
-berpusatkan guru
-berpusatkan murid
|
Langkah 1
|
-Sebab perjanjian Hudaibiyah
1.Tersebar berita pembunuhan Uthman B.Affan
2. Tindak balas umat islam berikrar untuk
menuntut bela keatas kematian Uthman B.Affan
3.Perasaan takut dikalangan musyrikin Mekah
terhadap kesatuan umat islam untuk menuntut bela kematian Uthman B.Affan
|
1)Guru menayangkan slaid tentang Sebab perjanjian
Hudaibyah
2)Guru membaca bersama –sama pelajar
3)Guru menerangkan dengan jelas tentang Sebab
perjanjian Hudaibiyah
4)Guru memanggil beberapa orang pelajar untuk
menyebut semula tenang Sebab perjanjian Hudaibiyah
|
Kemahiran:
-melihat
-mengeluarkan
Isi penting
-membaca
BBM:
-LCD,Komputer riba ,Kitab
|
Langakah 2
|
Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
1.Gencatan senjata 10 tahun
2.Orang islam dibenarkan mengerjakan umrah pada
tahun berikutnya
3.Orang islam tidak boleh ada di Mekah lebih 3
hari
4.Orang Mekah yang datang ke Madinah tanpa
kebenaran walinya walaupun dah peluk islam mesi dihantar pulang ke Mekah
5.Orang islam Madinah yang datang ke Mekah tidak
akan dipulangkan semula ke pihak Islam Madinah
6.Kedua-kedua pihak bebas buat perjanjian dengan
pihak lain yang disukai
|
1)Guru menampal kad manila tentang Kandungan
Perjanjian Hudaibiyah
2)Guru membaca pelajar mengikut beramai-ramai
3)Guru memanggil seorang pelajar menyuruhnya
membaca dan pelajar-pelajar lain ikut bersama-sama
4)Guru menyuruh pelajar mengeluarkan isi penting
daripada perjanjian tersebut
5)Guru memanggil seorang wakil pelajar lelaki dan
seorang perempuan bca isi penting yang dijumpai di hadapan
|
Kemahiran:
-membaca
-mengingat
-mengeluarkan isi penting
BBM:
-kad manila,kitab
|
Penutup
|
Permainan:
“Write On Me”
-Sebab Perjanjian Hudaibiyah
-Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
|
1)Untuk menguatkan lagi isi pelajaran pada hari
ini
-Permainan tentang tajuk yang dipelajari
dijalankan
Cara-cara:
1)Guru memanggil beberapa pelajar secara “Random”
2)Guru menyuruh pelajar menyelesaikan serpihan
PUZZLE tentang soalan tajuk yang dipelajari di hadapan
3)Murid menyelesaikan PUZZLE tersebut
4)Murid memberikan pujian dan tepukan kepada
pelajar yang Berjaya menjawab.
|
KBKK:
-merumus pembelajaran daripada permaianan PUZZLE
tersebut
Nilai:
-kesungguhan
-tolong-menolong
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar
hari ini
1) Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami apa yang diajarkan
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan oleh:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 12 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: KESAN PERJANJIAN HUDAIBIYAH
KEMAHIRAN : Melihat,Mendengar dan
Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
mempelajari Perjanjian Hudaibiyah sebelum
ini
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
menyebut kesan perjanjian Hudaibiyah
2)
Murid dapat mengingat semula Kandungan Perjanjian
Hudaibiyah yang telah belajar sebelum ini
3)Murid dapat mengaitkan kesan dengan kandungan Perjanjian
Hudaibiyah
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer
riba
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 5
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 13 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: MEKAH DIBUKA SECARA AMAN DAN
PENGISLAMAN PENDUDUK MEKAH
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
mempelajari Pembukaan Kota Mekah
Sebelum
ini
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
mengetahui peristiwa pembukaan Kota Mekah
2) Murid dapat mengingat cara tentera islam memasuki Kota Mekah
3)Murid dapat mengetahui bagaimana orang
Mekah memasuki agama
islam
Hudaibiyah yang telah belajar sebelum ini
3)Murid dapat mengaitkan kesan dengan kandungan Perjanjian
Hudaibiyah
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
No comments:
Post a Comment