Thursday, January 10, 2019

RANCANGAN PENGAJARAN ( TAHUNAN, MINGGUAN, HARIAN )





SITI NUR AISHAH BINTI HARIS / KID 170504101




RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN




Mingguan
Tajuk
Kemahiran
Nilai
1
(MUAMALAT)
Pelajaran 1: Manusia dan muamalat
- Melihat
- Mendengar
- Menulis
- Menaakul
- Kerjasama
- Prihatin
- Bersemangat
2
Pelajaran 2: Sistem muamalat Islam
- Mengklasifikasikan
- Mendengar
- Mengingat
- Rajin
- Bersemangat
- Berusaha
3
Pelajaran 3: al-Bai’ (jual beli) dalam muamalat
- Berlakon
- Bercakap
- Melihat
- Keberanian
- Berkeyakinan
- Bersemangat
4
Pelajaran 4: Peraturan-peraturan al-Bai’(Jual beli)
- Melihat
- Membaca
- Menaakul
- Prihatin
- Bekerjasama
- Menghayati
5
Pelajaran 5: Jual beli yang dilarang
- Berlakon
- Mendengar
- Memahami
- Bersungguh-sungguh
- Yakin
- Bekerjasama
6
(MUNAKAHAT)
Pelajaran 1: Pernikahan dalam Islam
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Menulis
- Bersemangat
- Tekun
- Rajin
7
Pelajaran 2: Pertunangan
- Melihat
- Membaca
- Berlakon
- Berkata-kata
- Yakin
- Berani
- Kerjasama
8
Pelajaran 3: Rukun dan syarat sah nikah
- Mendengar
-Memahami
- Berlakon
- Rajin
- Bersemangat
- Prihatin
9
Pelajaran 4: Tertib (susunan) wali dalam pernikahan
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Berlakon
- Bekerjasama
- Semangat
- Berani
- Yakin

10
Pelajaran 5: Kuf (setaraf) dalam pernikahan
- Memahami
- Mendengar
- Berlakon
- Berkata-kata
- Berdisiplin
- Taat
- Berani
- Bersemangat


























































RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN




Definisi Rancangan Mingguan:
  • Perancangan yang dibuat untuk aktiviti seminggu pengajaran,ia boleh diubah berdasarkan aktiviti serta takwim sesebuah sekolah dan adanya kesinambungan bagi setiap minggu pengajaran yang telah dilalui.



Mingguan
Isi Pelajaran
Bahan Bantu Mengajar
Kemahiran
Aktiviti
1
(MUAMALAT)
Pelajaran 1: Manusia dan muamalat
Komputer riba,LCD,Buku teks,Buku aktiviti
- Melihat
- Mendengar
- Menulis
- Menaakul
- Berlakon
- Soal jawab
2
Pelajaran 2: Sistem muamalat Islam
Komputer riba,LCD,kad manila,Tayangan video
- Mengklasifikasikan
- Mendengar
- Mengingat
- Soal jawab
- Latihan dalam buku aktiviti
3
Pelajaran 3: al-Bai’ (jual beli) dalam muamalat
Komputer riba,LCD,Buku aktiviti,Tayangan video,Buku aktiviti
- Berlakon
- Bercakap
- Melihat
- Soal jawab
- Berlakon
- Latihan dalam buku aktiviti
4
Pelajaran 4: Peraturan-peraturan al-Bai’(Jual beli)
Buku teks,Buku aktiviti,kad manila,Gambar rajah
- Melihat
- Membaca
- Menaakul
- Soal jawab
- Menghasilkan peta minda kreatif
5
Pelajaran 5: Jual beli yang dilarang
Komputer riba,LCD,kad imbasan,bahan bercerita
- Berlakon
- Mendengar
- Memahami
- Bercerita
- Berlakon
- Latihan dalam kumpulan
6
(MUNAKAHAT)
Pelajaran 1: Pernikahan dalam Islam
Komputer riba,LCD,Kertas warna,Tayangan video
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Menulis
- Kerja kumpulan
- Latihan dalam kumpulan
- Menghasilkan peta minda kreatif
7
Pelajaran 2: Pertunangan
Buku teks,Buku aktiviti,Barang hantaran
- Melihat
- Membaca
- Berlakon
- Berkata-kata
- Berlakon
- Menghasilkan peta minda kreatif
- Soal jawab
8
Pelajaran 3: Rukun dan syarat sah nikah
Komputer riba,LCD,Kad manila
- Mendengar
-Memahami
- Berlakon
- Berlakon
- Latihan dalam kumpulan
9
Pelajaran 4: Tertib (susunan) wali dalam pernikahan
Buku teks,Buku aktiviti,kertas A4,Gambar rajah
- Membaca
- Mendengar
- Memahami
- Berlakon
- Soal jawab
- Latihan dalam kumpulan
- Berlakon
10
Pelajaran 5: Kuf (setaraf) dalam pernikahan
Komputer riba,LCD,Kertas A4,Tayangan video
- Memahami
- Mendengar
- Berlakon
- Berkata-kata
- Soal jawab
- Berlakon














































































RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN





Definisi Rancangan Harian:
  • Penulisan tentang kaedah pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran pada sesuatu hari tertentu menggunakan format-format yang telah ditetapkan.





1. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Manusia dan Muamalat
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Perbincangan
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah menderma
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat menyebut pengertian muamalat dengan betul.
                          ii. Murid-murid dapat memahami tentang kegiatan muamalat.
                          iii. Murid-murid dapat memberikan contoh-contoh kegiatan muamalat.
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,Buku teks


Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Duit kertas
- Apa yang cikgu pegang ini?
Jawapan andaian: Duit kertas
- Tahukah murid-murid yang duit kertas ini mempunyai pelbagai kegunaan?
Jawapan andaian: Tahu
- Apakah kegunaan duit ini kepada masyarakat?
Jawapan andaian: Untuk berjual beli,menderma,menolong orang
- Guru menunjukkan duit kertas kepada pelajar menggunakan LCD
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan duit kertas dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan

(10 Minit)
Pengertian Muamalat:
- Dari segi bahasa beerti tatacara kehidupan manusia secara umum.
- Dari segi istilah beerti segala perkara yang berkaitan dengan urusan sesama manusia sama ada secara persendirian berkumpulan mengikut hukum syarak.
- Guru menerangkan pengertian Muamalat.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pengertian Muamalat.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan   contoh dan membuat perkaitan.
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.

Alat bantu mengajar:
- komputer riba dan   LCD




(5 Minit)
Jenis muamalat:
- berasaskan kebendaan
- berasaskan kemanusiaan
- Guru menerangkan jenis muamalat.
- Murid membezakan contoh-contoh kegiatan muamalat daripada jenis muamalat.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


(5 Minit)
- Jenis Muamalat
- Guru meminta wakil daripada 2 orang pelajar lelaki dan 2 orang pelajar perempuan untuk melakokan suatu situasi berkaitan jenis muamalat
- 2 orang pelajar lelaki melakokan situasi berjual beli
- 2 orang pelajar perempuan melakokan situasi memberi sedekah di hadapan kelas
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Simulasi (Lakonan)

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 untuk pelajar
(3 Minit)
- Pengertian Muamalat
- Masyarakat dapat saling tolong-menolong dengan penuh rasa kemanusiaan
- Menjadikan manusia supaya tidak mementingkan diri dalam keperluan masing-masing
- Terangkan pengertian Muamalat dari segi bahasa dan istilah.
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang kepentingan bermuamalat kepada murid
- Guru memberikan latihan kepada murid berdasarkan buku aktiviti.

Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.



2. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Sistem Muamalat Islam
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Kerja berkumpulan
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah melakukan kerja-kerja kemasyarakatan
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat memahami kepentingan sistem muamalat islam
ii. Murid-murid dapat membaca dalil tentang kepentingan sistem muamalat.
iii. Murid-murid dapat mengenal pasti perkara-perkara asas dalam bermuamalat.
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,kad manila


Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Video berkaitan sistem muamalat islam
- Apa mesej yang terdapat dalam video ini?
Jawapan andaian:
berbuat baik dengan masyarakat.
- Tahukah kamu bermuamalat itu penting dalam kehidupan?
Jawapan andaian: Tahu.
- Apa kepentingan sistem muamalat islam?
Jawapan andaian:
Untuk memelihara kesejahteraan hidup.

- Guru menunjukkan video kepada pelajar menggunakan LCD.
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
- Guru mengaitkan duit kertas dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Prihatin



(10 Minit)
Sebab muamalat cara islam penting dalam kehidupan dalilnya:
- Dapat memelihara kesejahteraan hidup dan meningkatkan pembangunan negara.
- Dapat mencegah manusia daripada melakukan kezaliman dan ketidak adilan dalam setiap urusan kehidupan.
- Firman Allah:
Ertinya: Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba (Al-Baqarah 2:275)
- Guru menerangkan sebab Muamalat dan dalilnya.
- Guru menampalkan kad manila yang beisi dalil disyariatkan muamalat islam.
- Guru meminta semua pelajar lelaki membaca dalil al-Quran.
- Guru meminta semua pelajar perempuan untuk membaca ertinya.

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat meningkatkan bacaan al-Quran.

Alat bantu mengajar:
- Kad manila




Langkah 2
(5 Minit)
Perkara asas dalam bermuamalat:
- Harta
- Dua pihak yang bermuamalat
- Akad
- Kegiatan syar’i
- Guru menerangkan perkara asas dalam bermuamalat.
- Murid mengenal pasti aspek-aspek penting dalam bermuamalat
- Guru memberikan contoh dan gambaran kepada pelajar.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Aspek penting dalam bermuamalat:
- Jenis-jenis harta
- Syarat sah pihak bermuamalat
- Contoh akad
- Guru meminta pelajar lelaki membezakan jenis-jenis harta dan membuat peta minda tentang syarat sah pihak bermuamalat secara berkumpulan.
- Pelajar perempuan perlu membina akad dengan kata-kata secara berkumpulan.
- Hasil kerja kumpulan ditampal di sudut bacaan.
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpulan

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kad manila dan marker untuk pelajar.
(3 Minit)
- Sebab muamalat cara islam penting dalam kehidupan.
- perkara asas dalam bermuamalat
- Menjaga adab dalam muamalat:
- Melakukan kegiatan muamalat yang diizinkan oleh syarak
- Melakukan urusan   muamalat dengan amanah dan bertanggungjawab.

Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari.
- Guru memberi nasihat kepada pelajar agar menjaga adab dalam bermuamalat sebagai penutup.
Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Prihatin

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.




3. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : al-Bai’ (jual beli) dalam muamalat islam
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Tunjuk cara
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah terlibat dengan urusan jual beli
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat memahami pengertian al-Bai’
ii. Murid-murid dapat menghayati dalil diharuskan al-Bai’
iii. Murid-murid dapat mengenal pasti jenis-jenis al-Bai’
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,Buku aktiviti


Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
-  Tayangan video
- Apakah pasaraya yang terdapat dalam video?
Jawapan andaian:
TESCO
- Tahukah kamu yang pasaraya TESCO menjual pelbagai barang
Jawapan andaian: Tahu
- Di pasaraya TESCO tempat orang membeli belah makanya terjadi urusan apa?
Jawapan andaian:
Urusan jual beli
- Guru menunjukkan video kepada pelajar menggunakan LCD.
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
- Guru mengaitkan pasaraya TESCO dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Prihatin

(10 Minit)
Pengertian al-Bai’ (jual beli):
- dari segi bahasa beerti pertukaran barang dengan barang sama ada kedua-duanya melibatkan pertukaran harta ataupun tidak
- dari segi istilah syarak beerti pertukaran barang dengan barang dengan persetujuan kedua belah pihak atau pertukaran milik dengan bayaran mengikut syarak.
- Sabda Rasulullah;
Ertinya: hanya sahnya jual beli dilakukan adalah dengan cara rela merelai (penjual dan pembeli)
- Guru menerangkan pengertian al-Bai’ dan dalil hadis.
- Guru meminta semua pelajar lelaki membaca hadis diharuskan al-Bai’ yang terdapat dalam buku teks.
- Guru meminta semua pelajar perempuan untuk membaca ertinya.

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat menghayati hadis nabi.

Alat bantu mengajar:
- Buku teks




(5 Minit)
Jenis-jenis al-Bai’:
- berdasarkan keadaan umum
- berdasarkan cara pembayaran
- berdasarkan kaedah akad dibuat
- Guru menerangkan jenis-jenis al-Bai’
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti
- Guru membuat perbezaan antara jenis-jenis al-Bai’
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Perbincangan

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan tunjuk cara

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Jenis al-Bai’
- Jual beli berdasarkan keadaan umum;
-jual beli dilarang
-jual beli diharuskan
- Jual beli berdasarkan cara pembayaran;
-jual beli bayaran tunai
-jual beli bayaran tangguh.
- Jual beli berdasarkan kaedah akad;
- saling beruntung
- bei kuasa
- kongsi
- rugi
- tawar-menawar
- Guru meminta wakil daripada 2 orang pelajar lelaki dan 2 orang pelajar perempuan untuk melakokan suatu situasi berkaitan salah satu jenis al-Bai’
- 2 orang pelajar lelaki melakokan situasi jual beli saling beruntung di hadapan kelas.
- 2 orang pelajar perempuan melakokan situasi jual beli tawar-menawar di hadapan kelas
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Simulasi (Lakonan)

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 untuk pelajar
(3 Minit)
- Soalan daripada buku aktiviti
- Nama-nama jenis jual beli dapat dikenal pasti berdasarkan:
- Berikan pengertian setiap jenis jual beli berikut;
-jual beli al-Musawamah
-jual beli al-Murabahah

Guru memberikan latihan berdasarkan buku aktiviti kepada murid.
- Guru memberi bimbingan kepada murid untuk menyelesaikan masalah sebagai penutup.

Kemahiran berfikir:
- Perbincangan menyelesaikan masalah

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Prihatin

Alat bantu mengajar:
- Buku aktiviti

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.



4. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Peraturan-peraturan al-Bai’ (jual beli)
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Perbincangan dan sumbangsaran
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah terlibat dengan urusan jual beli
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti rukun al-Bai’
ii. Murid-murid dapat menghayati dalil adab berjual beli
iii. Murid-murid dapat mengetahui syarat-syarat bagi setiap rukun
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Buku teks,Buku aktiviti,kad manila

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Gambar rajah yang terdapat dalam buku teks
- Apakah yang dilakukan oleh 2 orang lelaki tersebut?
Jawapan andaian:
Membeli barang
- Tahukah kamu jual beli mempunyai rukun?
Jawapan andaian: Tahu
- Berapakah rukun jual beli?
Jawapan andaian:
6
- Guru menunjukkan gambar rajah dalam buku teks kepada pelajar
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Prihatin



(10 Minit)
Rukun jual beli:
- Pembeli
- Penjual
- Barangan jualan
- as-Thamanu (harga bayaran atau barang tukaran)
- Ijab
- Qabul
- Dalil al-Quran
Firman Allah:
Ertinya: dan sempurnakanlah perjanjian (dengan Allah dan manusia) sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.
- Guru menerangkan rukun jual beli dan dalil al-Quran.
- Guru meminta semua pelajar lelaki membaca dalil al-Quran yang terdapat dalam buku teks.
- Guru meminta semua pelajar perempuan untuk membaca ertinya.

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat menghayati dalil al-Quran.

Alat bantu mengajar:
- Buku teks




(5 Minit)
Syarat-syarat bagi setiap rukun:
- Syarat penjual
- Syarat pembeli
- Syarat barang jualan
- Syarat harga
- Syarat Ijab dan Qabul
- Guru menerangkan syarat-syarat bagi setiap rukun.
- Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
- Guru meminta pelajar memberikan contoh dan pandangan mereka berkaitan syarat-syarat tersebut.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Perbincangan

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan,tunjuk cara,sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Syarat-syarat bagi setiap rukun

- Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan.
- Guru meminta pelajar menyenaraikan setiap syarat-syarat mengikut rukun jual beli
- Hasil kerja pelajar ditampal di sudut bacaan kelas.
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpulan

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 dan pensel warna untuk pelajar

Penutup
(3 Minit)
- Soalan daripada buku aktiviti
- Lengkapkan rajah tentang rukun jual beli
- Teka silang kata berkaitan tajuk yang telah dipelajari hari ini.
Guru memberikan latihan berdasarkan buku aktiviti kepada murid.
- Guru menampal teka silang kata di papan hitam kelas.
- Guru meminta pelajar menyelesaikan teka silang kata berpandukan petunjuk yang diberikan.

Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
-Sumbangsaran


Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Bersemangat

Alat bantu mengajar:
- Buku aktiviti,kad manila

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.



5. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Jual beli yang dilarang
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah mendengar ceramah berkaitan tajuk
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti jual beli yang haram dan tidak sah
ii. Murid-murid dapat mengetahui jual beli yang haram tetapi sah
iii. Murid-murid dapat menghayati dalil-dalil jual beli yang dilarang
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,kad imbasan



Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Sebuah cerita:
Aidan merupakan seorang peniaga yang dikenali di Kg.Sg.Tiram. Kebiasaannya Aidan akan menjual buah-buahan yang dipetik di kebunnya. Pada suatu hari Aidan pergi berniaga seperti biasa dan membawa buah-buahan yang telah dipetiknya. Datang seorang pembeli yang ingin membeli buah-buahan di gerai Aidan. Pembeli itu mendapati Aidan menjual buah yang masih belum masak.
- Adakah perbuatan Aidan itu salah?
Jawapan andaian: Ya
- Apakah kegiatan jual beli yang telah dilakukan oleh Aidan
Jawapan andaian: Jual beli yang dilarang

- Guru menyampaikan sebuah cerita kepada pelajar
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
- Guru mengaitkan cerita tersebut dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
- Sumbangsaran
- Bercerita

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan guru

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Menghayati



Langkah 1
(10 Minit)
Pengertian jual beli yang haram dan tidak sah:
- Jual beli yang tidak menepati rukun jual beli beserta syarta-syaratnya.
Jenis-jenis jual beli yang haram dan tidak sah:
- Jual beli barangan yang tidak jelas
- Jual beli al-Munabazah dan al-Mulamasah
- Jual beli al-‘Urbun
- Jual beli hutang dengan hutang
- Jual beli barangan yang belum menjadi milik sempurna
- Guru menerangkan pengertian jual beli yang haram dan tidak sah serta jenis-jenisnya.
- Guru meminta 2 orang pelajar lelaki melakokan jenis jual beli haram dan tidak sah.
- Guru meminta semua pelajar untuk   meneka lakonan tersebut.

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.
- Pelajar dapat mengukuhkan kefahaman daripada simulasi

Alat bantu mengajar:
- Komputer riba,LCD




Langkah 2
(5 Minit)
Pengertian jual beli yang haram tetapi sah:
- Jual beli yang sempurna rukun dan syaratnya tetapi orang yang membuat jual beli tersebut berdosa kerana menyebabkan kecuaian kepada orang lain.

- Guru menerangkan pengertian jual beli yang haram tetapi sah.
- Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
- Guru meminta pelajar memberikan   contoh dan pandangan mereka berkaitan pengertian tersebut.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Perbincangan

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan,tunjuk cara,sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
Jenis-jenis jual beli yang haram tetapi sah:
- Jual beli at-Tasriyyah
- Jual beli al-Najsh
- Jual beli al-Hadhiru Lilbadi
- Jual beli Talaqqi Rukban
- Jual beli al-Ihtikar
- Menjual atau membeli atas jual beli orang lain.

- Guru meminta 2 orang pelajar lelaki dan 2 orang pelajar perempuan untuk melakonkan kegiatan jual beli yang haram tetapi sah dihadapan kelas.
- Semua pelajar perlu meneka lakonan tersebut.

Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpulan

Alat bantu mengajar:
- Komputer riba,LCD,kertas A4

Penutup
(3 Minit)
- Tentukan jual beli sama ada haram dan tidak sah atau haram tetapi sah.

Guru menyediakan kad imbasan yang tertulis haram dan tidak sah serta haram tetapi sah.
- Guru menulis beberapa situasi berkaitan tajuk di papan hitam.
- Guru meminta beberapa wakil pelajar untuk menyelesaikan masalah
Kemahiran berfikir:
- Perbincangan
- Dialog


Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Bersemangat

Alat bantu mengajar:
- Kad imbasan

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.



6. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Pernikahan dalam Islam
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Dialog
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah menghadiri majlis pernikahan
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti pengertian nikah
ii. Murid-murid dapat mengetahui hukum pernikahan dalam Islam
iii. Murid-murid dapat menghayati dalil-dalil disyariatkan nikah
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,Kertas warna



Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Tayangan video berkaitan tajuk
- Apakah majlis yang terdapat dalam video tersebut?
Jawapan andaian:
Majlis pernikahan
- Bagaimana sebuah keluarga itu terbentuk?
Jawapan andaian:
Daripada pernikahan
- Guru menayangkan video pernikahan kepada pelajar menggunakan LCD
- Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan tayangan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
-Bersemangat

Langkah 1
(10 Minit)
Pengertian nikah:
- dari segi bahasa bermaksud berkumpul atau berhimpun
- dari segi syarak akad ikatan yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan dengan lafaz-lafaz yang menunjukkan nikah menurut syarak.

- Guru menerangkan pengertian nikah.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pengertian nikah.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.

Alat bantu mengajar:
- komputer riba dan LCD




Langkah 2
(5 Minit)
Hukum pernikahan dalam Islam:
- Harus
- Sunat
- Wajib
- Makroh
- Haram
- Guru menerangkan hukum pernikahan.
- Murid mendengar penerangan guru.
- Murid membuat perbezaan daripada hukum pernikahan.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Hukum pernikahan dalam Islam
- Guru membahagikan pelajar kepada 5 kumpulan
- Guru meminta setiap kumpulan untuk membuat peta minda hukum dan huraiannya di kertas warna
- Hasilnya kerja akan ditampal di sudut bacaan kelas.
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpulan

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas warna dan marker untuk pelajar.
Penutup
(3 Minit)
- Pengertian nikah dan hukumnya
- Daripada pernikahan;
- dapat mengembangkan zuriat dengan melahirkan keturunan yang baik-baik bagi membina masyarakat Islam yang maju dan bertamadun
- Memelihara akhlak dan menyelamatkan diri daripada terjebak kedalam perkara keburukan dan kerosakan.
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru memberitahu kepada murid tentang kebaikan pernikahan sebagai penutup.

Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati


Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.



7. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Pertunangan
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Dialog
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah menghadiri majlis pertunangan
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti pengertian pertunangan
ii. Murid-murid dapat mengetahui hukum pertunangan
iii. Murid-murid dapat menghayati hikmah pertunangan
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Buku teks,Buku aktiviti,Barang hantaran



Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Simulasi oleh pelajar
- Apakah yang rakan awak cuba lakokan?
Jawapan andaian:
Lakonan tentang pertunangan
- Guru meminta 2 orang pelajar perempuan dan 2 orang pelajar lelaki untuk melakokan situasi pertunangan
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan lakonan dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Bersemangat

Bahan bantu mengajar:
Barang hantaran

Langkah 1
(10 Minit)
Pengertian pertunangan:
- Pernyataan janji oleh seorang lelaki bahawa dia berhasrat untuk mengawini seorang perempuan yang tertentu yang diingininya.

- Guru menerangkan pengertian pertunangan.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pertunangan.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.

Alat bantu mengajar:
- Buku teks




Langkah 2
(5 Minit)
Hukum pertunangan:
- Harus;
i. Gadis
ii. Janda yang telah abis ‘idahnya

- Guru menerangkan hukum pertunangan.
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru meminta pandangan murid berkaitan hukum pertunangan
- Murid memberi pandangan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Hukum pertunangan:
- Haram;
i. Perempuan yang sudah dipinang oleh lelaki lain
ii. Perempuan masih dalam ‘idah Raj’I kerana lelaki yang menceraikannya boleh merujuk semula tanpa akad baru.

- Guru meminta semua pelajar untuk untuk membuat peta minda tentang hukum pertunangan
- Hasil kerja pelajar akan ditampal dalam buku latihan untuk dijadikan nota.

Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Sumbangsaran

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas warna untuk pelajar
Penutup
(3 Minit)
- Pengertian pertunangan
- Pasangan yang bertunang perlu menjaga maruah mereka.
- Pasangan bertunang dilarang berjumpa secara berduaan.
- Terangkan hukum pertunangan

Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang pertunangan kepada murid
- Guru memberikan   latihan kepada murid berdasarkan buku aktiviti sebagai penutup.

Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan

Alat bantu mengajar:
- Buku aktiviti


Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.


8. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Rukun dan syarat sah nikah
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah menghadiri majlis pernikahan
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti rukun nikah
ii. Murid-murid dapat mengetahui syarat sah nikah
iii. Murid-murid dapat membezakan rukun dan syarat sah nikah
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,Kad manila

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Tapak tangan kanan
- Perkataan SISWA
- Perkataan SISWA mewakili apa?
Jawapan andaian:
Rukun nikah

- Guru menunjukkan tapak tanggannya untuk mewakili perkataan SISWA
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan perkataan SISWA dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Bersemangat


Langkah 1
(10 Minit)
Rukun Nikah:
- Lelaki (bakal suami)
- Perempuan (bakal isteri)
- Wali
- 2 orang saksi
- Akad (Ijab dan Qabul)
- Guru menerangkan rukun nikah.
- Guru menunjukkan kepada pelajar gambar majlis akad nikah yang sempurna
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan rukun nikah.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.

Alat bantu mengajar:
- LCD




Langkah 2
(5 Minit)
Syarat sah nikah:
- Beragama Islam
- Lelaki bukan mahram
- Perempuan bukan mahram
- Berakal
- Baligh
- Merdeka
- Adil
- Lafaz Ijab Qabul yang mengandungi perkataan nikah.
- Guru menerangkan syarat sah nikah.
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru meminta beberapa pelajar membuat simulasi majlis akad nikah di hadapan kelas.
- Guru memberi pujian kepada kepada pelajar yang terlibat dalam lakonan.

Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Simulasi

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Syarat sah nikah
- Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
- Guru meminta pelajar membuat peta minda yang paling kreatif berkaitan syarat sah   nikah.
- Hasil kerja yang paling kreatif dipilih untuk diletakkan di sudut bacaan kelas.
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpualan

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kad manila dan marker untuk pelajar
Penutup
(3 Minit)
- Rukun nikah
- Syarat sah nikah
- Soalan;
- Berikan syarat sah   nikah untuk bakal suami dan bakal isteri.
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang rukun nikah dan syarat sah nikah.
- Guru memberikan   latihan kepada murid berdasarkan buku aktiviti sebagai penutup.

Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan

Alat bantu mengajar:
- Buku Aktiviti

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.




9. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Tertib (susunan) wali dalam pernikahan
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah menghadiri majlis pernikahan
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti susunan wali yang berhak
ii. Murid-murid dapat mengetahui sebab-sebab perpindahan kuasa wali
iii. Murid-murid dapat membezakan wali Akrab (terdekat) dan wali Ab’ad (jauh)
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Buku teks,Buku aktiviti,kertas A4

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Gambar rajah wali nikah mengikut tertib.
-Ini merupakan gambar rajah apa?
Jawapan andaian:
Gambar rajah kedudukan wali nilkah mengikut tertib.
- Guru menunjukkan gambar rajah wali nikah mengikut tertib yang ditampal di papan hitam di hadapan kelas.
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran berfikir:
- Sumbangsaran
- Perbincangan

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
- Bersemangat


Langkah 1
(10 Minit)
Susunan wali yang berhak dalam pernikahan:
- Bapa kepada perempuan
- Datuk sebelah bapa
- Adik lelaki seibu sebapa
- Adik lelaki sebapa
- Anak sedara lelaki dari adik beradik ibubapa atau sebapa
- Bapa saudara
- Sepupu lelaki
- Tuan yang memerdekakan hambanya
- Sultan

- Guru menerangkan susunan wali nikah
Mengikut tertib.
- Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif

Teknik:
- Perbincangan dan tunjuk ajar.

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.

Alat bantu mengajar:
- Buku teks




Langkah 2
(5 Minit)
Sebab-sebab perpindahan kuasa wali Akrab (dekat) kepada wali Ab’ad (jauh):
- Wali dekat tiada kelayakan untuk menjadi wali
- Wali akrab menghilangkan diri
- Wali akrab tidak dapat menunaikan tanggungjawab sebagai wali.
- Wali akrab enggan melakukan akad nikah
- Wali Akrab sedang dalam ihram haji
- Perempuan tidak mempunyai wali akrab
- Wali akrab tidak beragama Islam
- Guru menerangkan sebab-sebab perpindahan kuasa wali.
- Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Guru meminta semua pelajar membuat peta minda sebab-sebab perpindahan kuasa wali.
- Hasil kerja pelajar ditampalkan dalam buku latihan untuk dijadikan nota.

Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar
- Sumbangsaran

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid


Langkah 3
(5 Minit)
- Sebab-sebab perpindahan kuasa wali nikah
- Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
- Guru meminta beberapa pelajar membuat simulasi paling kreatif berkaitan wali nikah.
- Guru membuat penilaian lakonan dan memberi pujian.
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpulan
- Simulasi

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 dan marker untuk pelajar
Penutup
(3 Minit)
- Susunan wali yang berhak dalam pernikahan.
- Sebab-sebab perpindahan kuasa wali Akrab (dekat) kepada wali Ab’ad (jauh).
- Soalan;
- Tandakan betul atau salah pada keterangan yang diberi oleh guru
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru membuat kesimpulan tentang susunan wali nikah dan sebab perpindahan kuasa.
- Guru memberikan suatu situasi yang terdapat dalam buku aktiviti.
- Pelajar perlu menandakan betul atau salah pada situasi tersebut

Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Menghayati
- Kerajinan

Alat bantu mengajar:
- Buku Aktiviti

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.



10. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru     : Siti Nur Aishah Binti Haris
Matapelajaran  : Muamalat dan Munakahat
Kelas               : Kelas 5 Al-Bukhari
Tarikh              : 8 September 2019
Masa                : 2.30-3.30 petang
Bilangan          : 48 Orang
Tajuk               : Kuf (setaraf) dalam pernikahan
Kemahiran       : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah            : Simulasi
Pengetahuan
Sedia ada        : Murid-murid pernah menonton filem berkaitan Kuf dalam pernikahan
Hasil
Pembelajaran   : i. Murid-murid dapat mengenal pasti pengertian Kuf
ii. Murid-murid dapat mengetahui perkara kuf dalam pernikahan
iii. Murid-murid dapat menghayati dalil-dalil mengalakkan Kuf dalam pernikahan
Kemahiran
Berfikir            : Soal jawab,merumus,mengenal pasti,
Penerapan
Nilai                : Kerjasama,khusyuk,prihatin
Bahan Bantu
Mengajar         : Komputer riba,LCD,Kertas A4

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 Minit)
- Ucapan salam dan bacaan doa:
Bismillahirahmanirahim Allahummaf tah ‘alaina hikmataka wansyur ‘alaina min khozaa ini rahmatika yaa arhama rahimin
- Guru meminta pelajar membaca doa pelajaran.
- Guru dan pelajar membaca doa pelajaran bersama-sama.
Nilai:
khusyuk
Set Induksi
(5 Minit)
- Tayangan video berkaitan tajuk
- Mengapakah pasangan suami isteri dalam video itu bergaduh?
Jawapan andaian:
Kerana mereka berdua tidak setaraf

- Guru menayangkan video perbalahan antara suami isteri kepada pelajar menggunakan LCD
- Guru mengutarakan soalan yang berkaitan.
- Pelajar cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada
- Guru mengaitkan tayangan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran berfikir:
- Membuat perkaitan
- Sumbangsaran

Strategi:
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Deduktif

Nilai:
- Bekerjasama
- Berkeyakinan
-Bersemangat

Langkah 1
(10 Minit)
Pengertian Kuf:
- dari segi bahasa bermaksud setaraf atau sedarjat
- dari segi istilah syarak bermaksud persamaan antara bakal suami dengan bakal isteri dalam perkara tertentu bagi mengelakkan kengaiban dalam pernikahan mereka.
- Guru menerangkan pengertian nikah.
- Guru meminta pelajar berbincang secara berdua-dua.
- Guru meminta pandangan daripada pelajar berkaitan pengertian Kuf.
- Pelajar memberikan pandangan mereka.
- Guru memberikan contoh dan membuat perkaitan.
Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
- Berpusatkan bahan

Pendekatan:
- Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Perbincangan dan sumbangsaran

Kemahiran:
-Pelajar dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru.

Alat bantu mengajar:
- komputer riba dan LCD




Langkah 2
(5 Minit)
Dalil hadis syarak menggalakkan Kuf dalam pernikahan:
i. Sabda Rasulullah saw:
Ertinya: peliharalah untuk keturunan kamu dan kahwinilah orang yang setaraf.
ii. Sabda Rasulullah saw:
Ertinya: sesungguhnya aku pasti menghalang perkahwinan orang yang berketurunan baik kecuali dijodohkan dengan orang yang setaraf.
- Guru menerangkan hadis dan maksudnya.
- Murid mendengar penerangan guru.
- Murid mengulang bacaan hadis dengan bimbingan guru.
Kemahiran:
- Melihat
- Mendengar

Pendekatan:
-Induktif
- Deduktif

Teknik:
- Tunjuk ajar

Strategi:
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid

Nilai:
- Kerjasama
- Menghayati
Langkah 3
(5 Minit)
Perkara Kuf dalam pernikahan:
- Adiyanah (Keagamaan)
- Annasab (Keturunan)
- Alhirfah (Pekerjaan)
- Assalamah (Sihat sejahtera)
- Alhurriyyah (Kemerdekaan)
- Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan
- Guru meminta setiap kumpulan untuk melakokan watak berbeza dari segi perkara dalam Kuf di hadapan kelas.
- Lakonan yang paling kreatif akan diberikan hadiah oleh guru.
Strategi:
- Berpusatkan Murid
- Berpusatkan bahan

Teknik:
- Kerja kumpulan
-Simulasi

Alat bantu mengajar:
- Guru menyediakan kertas A4 dan marker untuk pelajar.
Penutup
(3 Minit)
- Pengertian Kuf
- Perkara Kuf dalam pernikahan
- Soalan;
- Bincangkan kesan-kesan pernikahan yang tidak setaraf.
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pelajaran yang telah dipelajari
- Guru meminta pelajar berbincang secara berkumpulan berdasarkan soalan yang diberi.

Kemahiran berfikir:
- Merumus pembelajaran
- Menyelesaikan masalah

Nilai:
- Kerjasama
- Keyakinan
- Bersemangat

Catatan Refleksi:
Saya berasa sangat bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.





PENDEKATAN PENGAJARAN



* Induktif

* Deduktif

* Tematik

* Elektif

* Intergratif





STRATEGI PENGAJARAN



* Pemusatan Guru

* Pemusatan Murid

* Pemusatan bahan

* Pemusatan Tugasan/Aktiviti




KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN



* Simulasi

* Tunjuk cara

* Perbincangan dan Sumbangsaran

* Kerja Kumpulan

* Pengajaran Modul

* Penyelesaian Masalah (TOC)

* Pemudahcaraan

* Kaedah Inkuiri

* Pengajaran Tematik

* Kaedah Bercerita

* Belajar sambil main

* Pembelajaran Masteri









SAHIRAH BINTI ISMAIL / KID170504101





RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN


MAKSUD-Perincian rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester bagi setiap minggu .Ia mempunyai rancangan yang mengandungi peracangan objektif.
                                                            



    MINGGU

KEMAHAIRAN

ISI PELAJARAN

  AKTIVITI

BAHAN BANTU MENGAJAR
1
-Kemahiran mendengar

-kemahiran membaca

-kemahiran menjawab
-Perjuangan menegakkan Negara Islam

-strategi perjuangan Rasulullah s.a.w

-Ciri-ciri sebuah Negara Islam

-Madinah Negara Islam
- tayangan video

-soal jawab
-LCD,Komputer
2
-Kemahiran membaca

-kemahiran menghafaz

-kemahiran menjawab
-Perjanjian Hudaibiah

-sebab perjanjian Hudaibiah

-kuiz
-kotak beracun
-kad manila
            3
-kemahiran menghafaz

-kemahiran menulis
-kandungan perjanjian Hudaibiyah

-Kesan perjanjian Hudaibiyah
-kotak beracun
-tayangan slaid
-Lcd
           4
-Kemahiran bercerita
 -kemahiran mendengar
-kemahiran melihat
-Punca Kota Mekah dibuka

-Mekah di buka secara aman
- tayangan video
-LCD,Komputer



           5
-kemahiran membaca

-kemahiran mendengar
-Pengislaman penduduk Mekah
-Bercerita
-soal jawab
-kad imbasan
-Kitab
           6
-Kemahiran mendengar
-perkembangan islam selepas pembukaan kota Mekah
-mendegar audio
-alat pembesar suara
           7
-kemahiran melihat

-kemahiran megelaskan

-kemahiran mendengar
-Menghantar utusan dakwahke luar Negara

-Perang Hurain dan Tabuq
-Tayangan slaid
-Tayangan video
-LCD,komputer
         8
-kemahiran melihat

-kemahiran mengingat

-kemahiran melakukan demonstrasi semula
-Maksud “HIJJATUL WADA’ ”

-Tarikh berlakunya HIJJATUL WADA’
-Penerangan

-Kuiz
-Replika Kaabah

-Kad imbasan
        9
-Kemahiran menghafaz

-kemahiran menjawab

-kemahiran mendengar
-Kandungan Khutbah HIJJATUL WADA’

-Wahyu yang diurunkan ketika HIJATUL WADA’
-Bercerita
-Kuiz
-Kad imbasan
        10
-Kemahiran mendengar

-kemahiran mengingat
-rasulullah s,a,w gering

-Tarikh,tempat dan sebab Rasulullah wafat.
-Berceruta

-tayangan video

-Lcd,computer riba ,buku cerita






RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN

MAKSUD-Mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan pebelajaran berdasarkan sukatan pelajaran kebangsaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia


MINGGUAN
TAJUK
KEMAHIRAN
NILAI
1
-Perjuangan menegakkan Negara islam

-Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w

-Ciri-ciri sebuah Negara Islam

-Madianah Negara islam pertama
-mendengar
-membaca
-menjawab
-bijaksana
-bekerjasama
-berstau padu
2
-Perjanjian Hudaibiyah

-Sebab perjanjian Hudaibiyah
-membaca
-menghafaz
-meembaca
-rajin
-bersungguh-sungguh
-disiplin
3
-Kandungan perjanjian HUdabiyah

-Kesan perjanjian Hudaibiyah
-menghafaz
-menulis
-mengaitkan
-bijak
-mengambil pengajaran
-bertanggungjawab
4
-Punca Kota Mekah dibuka

-Mekah dibuka secara aman
-bercerita
-mendengar
-melihat
-taat
-khusyuk
-kebujaksanaan
5
Pengislaman penduduk Mekah
-membaca
-mendengar
-taat
-disiplin
6
Perkembangan islam selepas pembukaan Kota Mekah
-mendengar
-membaca
-kerajinan
-ketaatan
7
-menghantar utusan dakwah ke luar Negara

-Perang Hurain dan Tabuq
-mendengar
-membaca
-khusyuk
-mengingat
8
-Maksud Hijjatul Wada’

-Tarikh berlakunya Hijjatul Wada’
-melihat
-mengingat
-melakukan demonstrasi semula
-bekerjasama
-ketaatan
9
-Kandungan khutbah Hijjatul Wada’

-Wahyu yang diturunkan ketika Hijjatul Wada’
-menghafaz
-menjawab
-mendengar
-berani
-yakin
-taat
10
-Rasulullah s.a.w. gering

-Tarikh,tempat dan sebab Rasulullah wafat
-mendengar
-mengingat
-penghayatan
-menghargai
-menghormati








 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


MAKSUD RPH: Satu dokumen Rasmi penting kepada seorang guru profesioanal yang perlu disediakan sebelum sesuatu pengajaran dilaksanakan

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 9 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: STRATEGI PERJUANGAN RASULULLAH S.A.W
KEMAHIRAN : Membaca.,Mendengar dan  Menjawab
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1)Murid pernah mendengar cerita /ceramah tentang
                                                          Perjuangan Rasulullah s.a.w.

HASIL PEBELAJARAN: 1)  Murid dapat mengingat strategi perjuangan Rasuullah s.a.w.
                                               Dengan betul.
                                          2) Murid dapat mengelaskan tempoh dakwah Rasulullah dengan
                                                tepat
                                         3) Murid dapat menyenaraikan perjuanagn Rasulullah dengan betul.

KEMAHIRAN BERFIKIR: soal jawab,merumus,menyenaraikan,mereka cipta perkaitan
PENERAPAN NILAI: kesungguhan,khusyuk,tolong - menolong,bijaksana
BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer riba

Masa/langkah
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
-ucapan Salam
-Bacaan doa
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam beramai-ramai

2)Guru meminta plajar membaca doa belajar beramai-ramai

3)Guru dan murid membaca doa belajar beramai-ramai
Nilai:
-khusyuk
-taat
 Set Induksi
-Audio
(perjuanagan Rasulullah s.a.w)

-Apakah audio yang awak
dengar tadi?
Andaian jawapan:
Tentang Rasulullah s..a.w

-Apakah tentang Rasulullah fasal apa?
Andaian jawapan:
Strategi

-Strategi apa?
Andaian jawapan:
Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w
1)Guru mendengarkan audio penceritaan tentang Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w kepada pelajar

2)Guru mengutarakan soalan yang berkaitan dengan Audio

3)Pelajar cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada

4)Guru mengaitkan Audio dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran:
-berfikir
-membuat perkaitan
-sumbang saran

Strategi:
-berpusatkan murid
-berpusatkan bahan

Nilai:
-berani mencuba untuk enjawab
Langkah 1
Strategi perjuangan Rasulullah s.a.w


1.Berhijrah ke Habsyah dan Thaif
2.Mengadakan Perjumpaan dengan orang Yathrib
3.Berhijrah ke Madinah
4.Menubuhkan sebuah Negara Islam
1)Guru menampal kad manila strategi perjuagan Rasulullah s.a.w di depan

2)Guru menyebut bersama-sma dengan pelajar

3)Guru menyuruh pelajar mengingat

4)Guru memanggil seorang pelajar dan menyuruhnya menyenaraikan strategi perjuangan Rasulullah s.a.w dengan tertib.
Kemahiran:
-melihat
-mengingat
-menyenaraikan

Alat bantu mengajar:
-kad manila.Kitab
Langkah 2
-Peringkat-peringkat Dakwah Rasulullah s.a.w

3 tahun –meyebarkan dakwah secara sembunyi di Mekah

7 tahun- menyebarkan dakwah secara terang-terang di Mekah

3 tahun-menyebarkan dakwah
             kepada orang Madinah
             yang datang ke Mekah
            
            
1)Guru menayangkan video penceritaan tentang peringkat dakwah Rasulullah s.a.w.

2)Guru menerangkan lebih terperinci tentang peringkat –peringkat Dakwah Rasulullah s.a.w.

3)Murid menghayati penerangan darpada guru.
Kemahiran:
-melihat
-mendengar


Strategi:
-berpusatkan guru
-berpusatkan bahan

Penutup



-permainan:

-Puzzle tentang
     strategi perjuangan Rasulullah  s.a.w
      Peringkat-peringkat dakwah Rasulullah s.a.w.

-Untuk menguatkan lagi isi pelajaran dan melihat objektif pelajaran telah tercapai atau tidak pada hari ini

-permainan tentang tajuk yang dipelajari dijalankan:

1)Guru memanggil beberapa nama pelajar secara random

2)menyuruh pelajar meyelesaikan serpihan puzzle tentang tajuk tersebut di hadapan

3)Murid meyelesaikan puzzle tersebut

4)Guru memberikan pujian dan tepukan kepada pelajar yang Berjaya meyelesaikan puzzle tersebut dengan betul.
KBKK:
-Merumus pembelajaran daripada permainan puzzle tersebut

Nilai:
-Kesungguhan




Catatan Replikasi: Saya berasa gembira dan bersyukur kerana pelajar hari ini :
1)      Memberi perhatian sepenuhnya semasa pnp dijalankan
2)      Murid memberikan jawapan dengan cekap apabila disoal
3)      Murid aktif ketiak bermain permainan pada penutu pnp

Namun,pasti ada kekurangan daripada saya .In sha Allah saya akan memperbaiki lagi dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah Guru pembimbing:

Disediakan oleh:                                                                                          disahkan oleh:






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2



NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL

MATA PELAJARAN: SIRAH

KELAS: 5 FURQAN

TARIKH : 10 JANUARI 2019

MASA: 2:30-3:30 PTG

BILANGAN: 30 ORANG

TAJUK: CIRI-CIRI SEBUAH NEGARA ISLAM

KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid pernah membaca buku tentang ciri-ciri Negara
                                                        Islam pda zaman Nabi                                                
HASIL PEBELAJARAN: 1)             Murid dapat menyenaraikan Ciri-ciri Negara Islam
                                           2) Murid dapat menyebut kandungan Piagam Madinah dengan
                                               betul
                                          3)Murid dapat mengaitkan ciri-ciri Negara Islam dahulu dengan
                                                sekarang
 KEMAHIRAN BERFIKIR: soal jawab,,menyenaraikan,mereka cipta
 PENERAPAN NILAI: Brsatu padu,bijaksana,bekerjasama
 BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer riba,kad imbasan
MASA/LANGKAH
      ISI PELAJARAN
AKTIVITI PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
-ucapan Salam
-Bacaan doa
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam beramai-ramai

2)Guru meminta plajar membaca doa belajar beramai-ramai

3)Guru dan murid membaca doa belajar beramai-ramai
Nilai:
-khusyuk
-taat
Set Induksi



-tayangan video kartun yang menunjukkan suasan Negara islam

Soalan:
-Apakah yang awak semua Nampak daripada video tersebut?
Andaian jawapan:
-Kartun orang islam

-Apakah yang mereka lakukan dalam video tersebut?
Andaian jawapan:
-amalan orang islam

-Rasa-rasa kamu semua apakah ciri-ciri Negara yang mereka tunjukkan dan apakah tajuk yang ustazah nak ajar hari ini?
Andaian jawapan
-Ciri-ciri Negara Islam
1)Guru menayangkan video kartun islam yang menunjukkan suasana egara islam

2)Guru mengutarakan soalan yang berkaitan video

3)Pelajar cuba menjawab mengikut penglihatan dan pengetahuan sedia ada mereka

4)Guru mengaitkan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
Kemahiran:
-berfikir
-membuat perkaitan

Strategi:
-berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan


Nilai:
-Berani,Yakin menjawab
Langkah 1
Ciri-Ciri sebuah Negara Islam

1)      Tunduk dan akur dibawah kuasa islam dan orang islam menjadi ketua pemerintah
2)      Tanah air dimiliki orang islam
3)      Sebuah Negara yang aman dan bebas didirikan syiar islam di dalamnya.
1)Guru menyangkan slaid tentang ciri-ciri Negara islam

2)Guru menyebut pelajar ikut bersama-sama

3)Guru memanggil seorang pelajar dan menyuruhnya menyebutnya semula

4)Guru meminta semua pelajar mengingat

5)Gru memanggil salah seorang pelajar untuk menyebut tanpa melihat paparan slaid dan kitab
BBM:
-LCD,kitab ,Komputer riba

Kemahiran:
-melihat
-mengingat
-membaca

Langkah 2
Madinah Negara islam Pertama
Nama asal :Yathrib
-Terletak di utara Mekah (semenanjung tanah Arab)
-Madinah Al Munawarrah (kota bercahaya)
-Pusat dakwah pertama
-Islam tersebar luas di seluruh dunia
-Rasulullah diterima baik dan menjadi pemimpin Madinah
-orang-orang Madinah (Ansar)
-Dikenali sebuah Negara Islam
1)Guru menayangkan slaid power point tentang Madinah Negara islam pertama

2)Guru menerangkan lebih terperinci

3)Murid menghayati penerangan daripada guru

4)Guru menanyakan beberapa pelajar untuk menguji kefahaman mereka.
Kemahiran :
-melihat
-mendengar
-membaca

Strategi:
-berpusatkan guru
-berpusatkan bahan

BBM:
LCD,Komputer riba,Kitab
   Langkah 3
Perkara Utama Yang Terkandung Dalam Piagam Madinah
1)Rasulullah sebagai ketua Negara dan segala pertikaian perlu rujuk beginda

2) Ditegah bermusuh sesama penduduk Madinah malah hendaklah bersatu padu

3)Kebebasan beragama,mengamalkan adat dan budaya

4)Semua penduduk bekerjasama daam masalah ekonomi dan memepertahankan Madinah daripada ancaman musuh

5)Keselamatan orang yahudi terjamin jika masih taat pada pelajar madinah
1)Guru menampal kad manila tentang tajuk di hadapan dan mengagihkan
Handout kepada pelajar

2)Pelajar menyebut dan pelajar ikut bersama-sama membaca

3)Guru menerangan lebih terperinci

4)Guru menyuruh pelajar menyebut beramai-ramai semula

5)Guru meminta 2 orang pelajar lain membaca   kandungan piagam Madinah

6)Guru meminta 2 orang pelajar lain menyebut isi pentig dlam kandungan piagam Madinah tersebut

7)Guru meminta seorang pelajar merumuskan daripada kandungan piagam Madinah tersebut

Strategi:
-berpuatkan guru
-berpusatkan bahan
-berpusatkan Murid

Kemahiran:
-membacadan menyebut
-mengelurkan isi penting
-merumuskan

BBM:
Kad manila,handout


 Penutup
Permainan
-kuiz
-write on me
-Untuk menguatkan lagi isi pelajaran permaina telah di jalankan

1)pertama guru menjalankan
Kuiz dengan menyakan soalan tentang iri-ciri sebuah Negara islam dan Madinah sebagai Negara islam pertama

Dengan mengutarakan beberapa soalan

2)Pelajar menjawab secara individu

3)Murid yng jawab dengan betul mendapat hadiah penghargaan daripada Guru

4)Kedua,Guru membentukkan pelajar kepada 5 kumpulan

5)Guru memberikan setiap kumpulan white board dengan marker

6)Setiap kumpulan perlu menuliskan 1 isi penting daripada kandungan piagam Madinah  dalam masa 1 init

7)Guru mmeberikan hadiah kepada 3 kumpulan yang menjawab dalam masa sebelum 1 minit
KBKK:
Merumus tajuk-tajuk yang dipelajari dengan permainan yang dijalankan

Kemahiran:
-berfikir
-menjawab

Nilai:
-berani
-bekerjasama
-bersungguh-sungguh





 Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar hari ini
1)      Sangat aktif dalam menjawab soalan
2)      Mudah memahami apa yang diajarkan
3)      Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan

Ulasan pensyarah guru pembimbing:

Disediakan oleh:                                                                                Disahkan oleh:








RANCANGAN PEGAJARAN  HARIAN 3
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 11 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: SEBAB DAN KANDUNGAN PERJANJIAN HUDAIBIYAH
KEMAHIRAN : Melihat,Mendengar dan Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid pernah melihat kartun Kisah Nabi peristiwa berlakunya Perjnjian Hudaibiyah
HASIL PEBELAJARAN: 1)             Murid dapat mengenalpasti kandungan Perjanjian Hudaibiyah
                                           2) Murid dapat menyenaraikan Kandungan Perjanjian hudaibiyah
                                                 Dengan betul
                                          3)Murid dapat menyebut sebab berlakunya Perjanjian Hudaibiyah
 KEMAHIRAN BERFIKIR: soal jawab,,mengaitkan ,merumus
 PENERAPAN NILAI: Penyatuan ,bijaksana,tolong-menolong
 BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer riba,kad imbasan
MASA/LANGKAH
      ISI PELAJARAN
AKTIVITI PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
-ucapan Salam
-Bacaan doa
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam beramai-ramai

2)Guru meminta plajar membaca doa belajar beramai-ramai

3)Guru dan murid membaca doa belajar beramai-ramai
Nilai:
-khusyuk
-taat
 Set induksi
Video cerita kartun tentang Perjanjian Hudaibiyah

-Apakah yang Kamu lihat daripada video tersebut?
Andaian jawapan:
Orang islam dan musyrikin Mekah

-Mereka buat apa?
Andaian jawapan:
Mereka buat perjanjaian

-Perjanjian apa nama dia?
Andaian jawapan:
Perjanjian Hudaibiyah

1)Guru menayangkan video cerita perjanjian Hudaibiyah

2)Guru mengutarakan soalan berkaitan video tersebut

3)Pelajar cuba menjawab megikut penglihatan dan pendengaran mereka

4)Guru mengaitkan ideo dengan tajuk yang hendak di pelajari
Kemahiran :
-berfikir
Membuat perkaitan
-mendengar
-melihat

Strategi:
-berpusatkan guru
-berpusatkan murid
Langkah 1
-Sebab perjanjian Hudaibiyah
1.Tersebar berita pembunuhan Uthman B.Affan
2. Tindak balas umat islam berikrar untuk menuntut bela keatas kematian Uthman B.Affan
3.Perasaan takut dikalangan musyrikin Mekah terhadap kesatuan umat islam untuk menuntut bela kematian Uthman B.Affan
1)Guru menayangkan slaid tentang Sebab perjanjian Hudaibyah

2)Guru membaca bersama –sama pelajar 

3)Guru menerangkan dengan jelas tentang Sebab perjanjian Hudaibiyah

4)Guru memanggil beberapa orang pelajar untuk menyebut semula tenang Sebab perjanjian Hudaibiyah
Kemahiran:
-melihat
-mengeluarkan
Isi penting
-membaca

BBM:
-LCD,Komputer riba ,Kitab

Langakah 2
Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
1.Gencatan senjata 10 tahun
2.Orang islam dibenarkan mengerjakan umrah pada tahun berikutnya
3.Orang islam tidak boleh ada di Mekah lebih 3 hari
4.Orang Mekah yang datang ke Madinah tanpa kebenaran walinya walaupun dah peluk islam mesi dihantar pulang ke Mekah
5.Orang islam Madinah yang datang ke Mekah tidak akan dipulangkan semula ke pihak Islam Madinah
6.Kedua-kedua pihak bebas buat perjanjian dengan pihak lain yang disukai
1)Guru menampal kad manila tentang Kandungan Perjanjian Hudaibiyah

2)Guru membaca pelajar mengikut beramai-ramai

3)Guru memanggil seorang pelajar menyuruhnya membaca dan pelajar-pelajar lain ikut bersama-sama

4)Guru menyuruh pelajar mengeluarkan isi penting daripada perjanjian tersebut

5)Guru memanggil seorang wakil pelajar lelaki dan seorang perempuan bca isi penting yang dijumpai di hadapan

Kemahiran:
-membaca
-mengingat
-mengeluarkan isi penting

BBM:
-kad manila,kitab
Penutup
Permainan:
“Write On Me”
-Sebab Perjanjian Hudaibiyah
-Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
1)Untuk menguatkan lagi isi pelajaran pada hari ini

-Permainan tentang tajuk yang dipelajari dijalankan

Cara-cara:
1)Guru memanggil beberapa pelajar secara “Random”

2)Guru menyuruh pelajar menyelesaikan serpihan PUZZLE tentang soalan tajuk yang dipelajari di hadapan

3)Murid menyelesaikan PUZZLE tersebut

4)Murid memberikan pujian dan tepukan kepada pelajar yang Berjaya menjawab.
KBKK:
-merumus pembelajaran daripada permaianan PUZZLE tersebut

Nilai:
-kesungguhan
-tolong-menolong
 Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar hari ini
1)      Sangat aktif dalam menjawab soalan
2)      Mudah memahami apa yang diajarkan
3)      Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh:                                                                                 Disahkan oleh:






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4

NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 12 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: KESAN PERJANJIAN HUDAIBIYAH
KEMAHIRAN : Melihat,Mendengar dan Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah mempelajari Perjanjian Hudaibiyah sebelum
                                                          ini
HASIL PEBELAJARAN: 1)             Murid dapat menyebut kesan perjanjian Hudaibiyah
                                           2) Murid dapat mengingat semula Kandungan Perjanjian
                                                Hudaibiyah yang telah belajar sebelum ini
                                          3)Murid dapat mengaitkan kesan dengan kandungan Perjanjian
                                             Hudaibiyah
 KEMAHIRAN BERFIKIR: soal jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
 PENERAPAN NILAI: Penyatuan ,bijaksana,bekerjasama
 BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer riba






 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5

NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 13 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: MEKAH DIBUKA SECARA AMAN DAN PENGISLAMAN PENDUDUK MEKAH
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah mempelajari Pembukaan Kota Mekah
                                                          Sebelum ini                                                   
HASIL PEBELAJARAN: 1)             Murid dapat mengetahui  peristiwa pembukaan Kota Mekah
                                           2) Murid dapat mengingat cara tentera islam memasuki Kota Mekah
                                           3)Murid dapat mengetahui bagaimana orang Mekah memasuki agama islam                                                Hudaibiyah yang telah belajar sebelum ini
                                          3)Murid dapat mengaitkan kesan dengan kandungan Perjanjian
                                             Hudaibiyah
 KEMAHIRAN BERFIKIR: soal jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
 PENERAPAN NILAI: Penyatuan ,bijaksana,bekerjasama
 BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer riba



MASA/LANGKAH
      ISI PELAJARAN
AKTIVITI PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
CATATAN




No comments:

Post a Comment

RPH SAHIRAH

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4 NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL MATA PELAJARAN: SIRAH KELAS: 5 FURQAN TARIKH : 12 JANUARI 201...