RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 12 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: KESAN PERJANJIAN HUDAIBIYAH
KEMAHIRAN : Melihat,Mendengar dan
Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
mempelajari Perjanjian Hudaibiyah sebelum
ini
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
menyebut kesan perjanjian Hudaibiyah
2)
Murid dapat mengingat semula Kandungan Perjanjian
Hudaibiyah yang telah belajar sebelum ini
3)Murid dapat mengaitkan kesan dengan kandungan Perjanjian
Hudaibiyah
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR: Kitab,LCD,Komputer
riba
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set Induksi
|
-Video kesan perjanjian Hudaibiyah
Apakah yang kamu luhat daripada video
Andaian jawapan
-perubahan
Perubahan apa?
Andaian jawapan
-Perubahan keadaan penduduk islam dan Musyrikin
Mekah
Fasal apa mereka berubah?
Andaian jawapan
-Sebab perjanjian Hudaibiyah
|
1)Guru menayangkan video kesan Perjanjian
Hidaibiyah
2)Guru mengutarakan soalan berkaitan video
3)Pelajar cuba menjawab
4)Guru mengaitakn video dengan tajuk
|
Kemahiran:
-berfikir
-membuat perkaitan
-menjawab soalan
Strategi:
-erpusatkan guru
-berpusatkan bhan
Nilai:
-berani
-bijak
|
Langkah 1
|
Kesan perjanjian Hudaibiyah
Kesan kepada umat islam
1.Syiar islam dapat berkembang tanpa gangguan
2.Masyarakat islam diMadinah dapat hidup dengan
aman
3.Rasulullah dan Negara islam dapat diktiraf
secara tidak langsung
4.Umat islam dapat menuanikan ibadah umrah pada
tahun berikutnya
5.Orang ilam dapat membuat perhubungan dan
berdakwah dengan Qabilah Arab yang lain
Kesan Kepada Musyrikin Mekah:
1.Musyrikin Mekah semakin hilang pengaruh dan
kuasa
2.Mereka tidak dapat menghalang aktiviti dakwah
Rasulullah s.a.w.
|
1)Guru menunjukkan flashcard kesan perjanjian
Hudaibiyah kpda Pelajar
2)Guru mennyebut dan pelajar ikut beramai-rramai
3)Guru menerangkan huraian
4)Guru meminta pelajar membaca semula
beramai-ramai
5)Guru memanggil dua orang pelajar dan
menyuruhnya menyebut kesan peranjian Hudaibiyah
|
Kemahiran:
-melihat
-membaca
-mengingat
BBM:
-kad manila
-kitab
|
Langkah 2
|
Video kartun penceritaan tentang Perjanjian
Hudaibiyah dariada maksud sehingga kesan Perjanjian Hudaibiyah
|
1)Guru menyangkan video
2)Hal ini supaya pelajar Nampak lebih jelas lagi
kesan perjanjian Hudaibiyah
|
Kemahiran:
-membaca
-mendengar
-merumus
Strategi:
Berpusatkan bahan
|
Penutup
|
Permainan
-Kotak beracun
|
1)Guru memberikan pelajar sebuah kotak
2)Guru mmainkan lagu dan peljar menjalankan kotak
tersebut
4)Guru memberhentikan lagu
5)Pelajar yang memegang kotak pada saat lagu itu
diberhentikan perlu menjawab 1soalan daripada dalam kotak tersebut
6)Murid menjawab soalan daripada dalam kotak
tersebut tentang Keasan perjanjian Hudaibiyah
7)Guru memberikan hadiah kepada murid yang
menjawab dengan betul
|
Kemahiran:
-berfikir
-menjawab
-mendengar
Nilai:
-berani
-disiplin
-taat
-bersungguh-sungguh
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar
hari ini
1) Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami apa yang diajarkan
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan
oleh:
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 5
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 13 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: MEKAH DIBUKA SECARA AMAN DAN
PENGISLAMAN PENDUDUK MEKAH
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
mempelajari Pembukaan Kota Mekah
Sebelum
ini
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
mengetahui peristiwa pembukaan Kota Mekah
2) Murid dapat mengingat cara tentera islam memasuki Kota Mekah
3)Murid dapat mengetahui bagaimana orang
Mekah memasuki agama
islam
Hudaibiyah yang telah belajar sebelum ini
3)Murid dapat mengaitkan kesan dengan kandungan Perjanjian
Hudaibiyah
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set induksi
|
-Tayangan Video Peristiwa pembukaan kota Mekah
Apakah peristiwa yang kamu lihat daripada video
tersebut?
Andain jawapan:
-Peristiwa pembukaan Kota Mekah
|
1)Guru menyangkan video tentang peristiwa
pembukaan Kota Mekah
2)Guru menanyakan soalan kepada pelajar
3)Guru mengaitkan video dengan tajuk yang hendak
dipelajari
|
Kemahiran:
-berfikir
-melihat
-mendengar
Strategi-berpusatkan bahan
-berpusatkan guru
|
Langkah 1
|
Mekah Dibuka Secara Aman
Pergerakan tentera islam ketika memasuki Kota
Mekah
-UTARA-kumpulan yang diketuai oleh Zubir Bin Al
Aum
Selatan-Kumpulan tentera yang diketuai oleh
Khalid Bin Al Khuwalid
Timur-Kumpulan yang diketuai oleh Rasulullah dan
Abu Ubaidah Bin Al Jarrah
Barat-Kumpulan yang diketuai oleh Saad Bin Ubadah
dan Ali Bin Talib
|
1)Guru menampal kad manila bentuk kaabah di
hadapan dan menampal penerangan pergerakan tentera islam memasuki Kota mekah
dari pelbagai sisi
2)Guru menerangkan kepada pelajar
3)Pelajar menghayati penerangan guru
4)Guru menyuruh pelajr menyebut dn mengingat
|
Kemahiran:
-melihat
-membaca
-mengingat
BBM:
-Kad manilla
-Kitab
|
Langkah 2
|
Pengislaman Penduduk Mekah
-Sikap Rasulullah memeramnjatkan Musyrikin Mekah
-mereka menyangka Rasulullah akan membunuh mereka
kerana layanan mereka pada baginda pada ketika dulu
-Mereka pernah merancang untuk membunuh baginda
namun Rasulullah pamerkan kasih syangnya ketika berucap dihadapan pintu
Kaabah
-Beliau berucap memaafkan semua kesalahan
penduduk mekah serta berdamai
-Sikap pemaaf Rasulullah memebawa kepada mereka
menerima islam dengan mudah dan memeluk islam
-Hal ini kerana sikap Rasulullah yang mulia
sebagai seorang pemimpin
-Akhirnya mereka memeluk islam
|
1)Guru menceritakan peristiwa pengislaman kepada
pelajar
2)Pelajar menghayati penceritaan tersebut
3)Guru meminta pelajar bertnayakan soalan tentang
perekaa yang mereka ragui
4)Pelajr bertanya
5)Guru menjawab
|
Kemahiran
-membaca
-mendengar
-bertanya
Srategi
-berpusatkan murid
-berpusatkan guru
Nilai:
-berani
-ketaatan
-Khusyuk
|
Penutup
|
-Kuiz tentang
Mekah dibuka secara aman dan Pengislaman penduduk
Mekah
|
1)Guru memberikan kertas soalan kuiz kepada
pelajar
2)pelajar diminta menjawab selama 10 minit tanpa
berbincang bersama rakan
3)Guru memungut kertas yang telah dijawab oleh
pelajar
|
Kemahiran
-menjawab
-membaca
Niali
-taat
-berdikari
-disiplin
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar hari
1) Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami apa yang diajarkan
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan oleh:
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 6
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 14 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: PERKEMBANGAN ISLAM SELEPAS
PEMBUKAAN KOTA MEKAH
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar
Merumus,membuat perkaitan
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
mempelajari pembukaan Kota Mekah
Sebelum
ini.
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
mengingat semula proses pembukaan kota Mekah
2)
Murid dapat menyebut perkembangan islam seepas pembukaan
Kota Mekah
3)Murid dapat menceritakan semula proses pembukaan
Kota
Mekah serta mengaitakan dengan Perkembangan islam
Selepas pembukaan Kota Mekah tersebut
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan,mengaitkan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba.pembesar suara
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set Induksi
|
Audio perkembangan Islam selepas pembukaan Kota
Mekah
Apakah tajuk yang awak dengar daripada audio
tersebut?
Andaian jawapan:
-Perkebangan Islam selepas pembukaan Kota Mekah
|
1)Guru memainkan audio penceritaan tentang
Perkembangan Islam selepas pembukaaan Kota Mekah
2)Guru mengutarakan beberapa soalan kepada
pelajar
3)Guru mengaitkan audio dengan tajuk yang hendak
dipelajari
|
Kemahiran:
Berfikir
-peka
-membuat perkaitan
Srtrategi:
-berpusatkan guru
-berpusatkan bahan
Nilai:
-berani
-bijak
|
Langkah 1
|
Perkembangan Islam selepas pembukaan Kota Mekah
1)berita pembukaan kota Mekah oleh Rasulullah dan
orang-orang islam telah tersebar luas.
2)Berita pengislaman penduduk Mekah turut
tersebar luas
3)Kaum Quraisy yang digeruni
|
1)Guru menayangkan slaid tentang Perkembangan
Islam selepas pembukaan Kota Mekah
2)Guru menerangkan lebih terperinci kepada
pelajar
3)Guru menyruh pelajar mengeluarkan isi penting
4)Guru memanggil seorang wakil lelaki
danperempuan membacakan isi penting yang diperolehi
|
Kemahiran:
-mendengar
-mengenalpasti isi penting
-membaca
BBM:
-LCD
-Komputer riba
-Kitab
|
Langkah 2
|
Video penceritaan daripada awal pembukaan kota
Mekah sehingga perkembangan islam selepas pembukaanya
|
1)Guru menayangkan video pembukaan kota Mekah
daripada awal sehingga perkembangan islam selepasnya
2)Hal ini supaya pelajar dapat memahami lebih
lagi tentang perkembangan islam selepas pembukaan Kota Mekah.
|
Kemahiran
-melihat
-mendengar
-merumus
Strategi
-berpusakan bahan
-berpusatkan guru
|
Penutup
|
-Kuiz soalan tentang perkrmbangan islam selepas
pembukaan Kota Mekah
|
1)Guru mengutarakan beberapa soalan tentang
perkembangan islam selepas pembukaan Kota Mekah
2)Murid perlu menjawab secara individu
3)Guru memberikan penghargaan kepada murid yang
Berjaya menjawab
|
Kemahiran
-menjawab
-berfikir
-mengingat
Nilai
-yakin
-brsungguh-sungguh
-fokus
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar hari ini
1)
Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami
apa yang diajarkan
3)Bekerjasama
dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan
oleh:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 15 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: PERANG HUNAIN DAN
TABUQ
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar
Merumus,mendengar
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid pernah
mendengar cerita perang Hunain dan
Tabuq
HASIL PEMBELAJARAN: 1) Murid dapat
menyebut maksud perang Hunain dan perang
Tabuq dengan betul
2)Murid dapat membezakan perang Hunai dengan perang Tabuq
3)Murid
dapat meumuskan peristiwa perang Hunain dan perang
Tabuq
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan.membezakan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba,pembesar suara
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set induksi
|
-memainkan Audio menceritakan sikit perang
unain dan Dan Tabuq
Apakah yang kamu dengar daripada audio tersebut?
Adaian jawapan:
-cerita fasal perang
Perang apa?
Adaian jawapan:
-perang Hunain dan Tabuq
|
1)Guru memainkan audio
2)Guru menyuruh pejar dengar dan aambil isi
penting
3)Guru mennyakan soalan kepada pelajar
4)Pelajar menjawab
5)Guru mengaitkan audio dengan tajuk
|
Kemahiran:
-berfikir
-membuat perkaitan
-mendengar dan melihat
Strategi:
|
Langkah 1
|
Perang Hunain
Tarikh-tahun 8 Hijrah
Tempat-Lembah Hunain
Sebab-kabilah saqif dan Huwazan serta sekutu2
mereka berpakat untuk menyerang umat islam setelah kekalahan musyrikin
Quraisy
Bilangan tentera-12,000 orang tentera islam
terlibat
Keadaan-lembah Hunain dikelilingi bukit2 yang
curam
Natijah peperangan-
Pada awalnya tentera islam kucar-kacir namun
dapat disatukan oleh Rasulullah s.a.w. dan dapat mengalahkan musuh
|
1)Guru menampal kad manila berkaitan perang Hunai
di hadapan
2)Guru membaca bersama- sama pelajar
3)Guru menyuruh mengeluarkan dan mengingat isi
penting perang tersebut
4)Guru memanggil dua orang pelajar menyebut isi
penting tanpa melihat bahan
|
Kemahiran:
-melihat
-membaca
-mengeluarkan isi penting
BBM:
Kad manila
kitab
|
Langkah 2
|
Perjanjian Tabuq
Bulan-Rejab ke 9 Hijrah
Sebab nama Tabuq-berlaku disesuatu semenanjung
tanah Arab
Nama lain-Al Usrah
Sebab-Kesusahan yang dihadapi tentera islam dalam
perjalanan menghadapi kemaraan tentera Rom yang hendak menyerang Madinah
|
1)Guru menampal kad manila berkaitan Peran Tabuq
dihadapan
2)Guru membaca mersama-sama dengan pelajar
3)Guru meminta mengingat isi penting dan mengeluarkannya
4)Guru memanggil 2 pelajar menyebut isi penting
tanpa melihat bahan
|
Kemahiran:
-membaca
-mengingat
-mengeluarkan isi penting
Strategi:
-berpusatkan bhan
-berpusatkan murud
-berpusatkan guru
BBM:
-kad manila,kitab
|
Penutup
|
Permainan
Write on me
|
1)Guru mengagihkan pelajar kepada beberapa
kumpulan
2)Guru mengagihkan ini whiteboard beserta marker
kepada pelajar
3)setiap kumpulan perlu embezakan 2 isi perang
hunain dan Tabuq dan tlisnya ia tas white board tersebut dalm masa tidak
lebih 3 minit
4)3 Kumpulan yang Berjaya siapkan dalam masa
tidak lebih 3 minit mendapat hadiah
|
Keahiran
-menulis
-berbincang dalam kumpulan
-bercakap
Nilai:
-disiplin
-berani
-bekerjasama
|
Catatan
replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar hari ini
1)Sangat aktif dalam menjawab soalan
2)Mudah memahami apa yang diajarkan
3
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh:
Disahkan
oleh:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 16 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: MAKSUD DAN TARIKH BERLAKUNYA
HIJJATUL WADA’
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid pernah
mempelajarinya dalam subjek ibadah
Bab
Haji
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
memahami maksud HUJJATU WADA’
2)
Murid dapat mengingat tarikh berlakunya HUJJATUL WADA’
3)Murid
dapat membezakan HUJJATUL WADA’dengan haji
lain
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan,mengaitkan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Set Induksi
|
-Tayangan video umat islam sedang melakukan haji
perpisahan
Apakah yang mereka lakukan
Andaian jawapan
-menunaikan haji
Mereka sedang melakukan haji apa?
Andaian jawapan:
Haji perpisahan
|
1)Guru menayngkan video kartun umat islam sedang
melakukan hujjatul wada’
2)Guru menanyakan pelajar soalan berkaitan video
3)Guru mengaitkan video dengan tajuk
|
Kemahiran
-melihat
-mendengar
-membuat kesimpulan
Strategi
-berpusatkan gur
-berpusatkan bhan
|
Langkah 1
|
Maksud HIJJATUL WADA’
-Haji perpisahan
-kerana ia Haji yang dilakukan oleh Rasulullah
sebelum wafat
-pada tahun 11 hijrah
-Ini bermaksud perpisahan Antara umat islam
dengan junjungn besar Nabi Muhammad s.a.w. yang amat kita cintai
|
1)Guru menayangkan slaid maksud Hijjatul Wada’
kepada pelajar
2)Guru menerangkan dengan lebih terperinci kepada
pelajar
3)Guru meminta pelajar menghayati dan mengingat
4)Guru menyuruh seorang pelajar menyebut semula
isi penting Hijjatul Wada’ tanpa melihat bahan
|
Kemahiran
-menghayati
-membaca
-mengingat
BBM:
-lcd,komputer riba
Kitab
Strategi:
Berpusatkan bahan
|
Langkah 2
|
Tarikh berlakunya Hijjatul wada’
-25 Zulkaedah Rasulullah keluar daripada kota
madinah ke Mekah
Selesai Hijjatul wada; pada 13 Zukhijjah
|
1)Guru menceritakan tarikh berlakunya Hijjatul
wda’ sehingga akhir dan menerangkan lebih jelas
2)Guru meminta pelajar mendengar dan menggariskan
isi-isi penting
3)Guru menyuruh 3 orang pelajar menyebut isi
penting yang diperolehi
|
Kemahairan:
-mendengar
-mengeluarkan isi penting
-bercakap
Nilai:
-berani
-fokus
-taat
Strategi:
-berusatkan guru
-berpusatkan murid
|
penutup
|
Kuiz
-Maksud Hijjatul Wada’
-Tarikh berlakunya Hijjatul Wada’
|
1)Guru menanyakan kepada beberapa soalan kepada
pelajar
2)Pljar perlu menjawab secara individu
3)Guru memberikan penghargaan kepada peajar yang
menjawab dengan betul
|
Kemahiran
-menjawab
-mendengar
-bercakap
Nilai:
-bersungguh-sunguh
-cekap
-berani
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana pelajar hari ini
1
1) Sangat
aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami
apa yang diajarkan
3
3)
Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan oleh:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 17 JANUARI 2019
MASA:4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: ISI KANDUNGAN KHUTBAH HIJJATUL
WADA’
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar Merumus
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
mempelajari Tajuk Hijjatul wada’ sebelum ini
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
menyebut isi kandungan hijjtul wada’ dengan
betul
2) Murid dapat mengingat semula Maksud Hijjatul wada’ yang t
Telah dipelajari sebelum ini
3)Murid dapat mengenalpasti isi pnting kandungan Hijjatul Wada’
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan,mengenal isi penting
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba,Audio
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar
beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Langkah 1
|
-Audio bacaan Khutbah HIJJATUL WADA’
Apakah yang kamu dengar daripada audio tersebut
Andaian jawapan:
-Khutbah
Khutbah apa itu?
Andaian jawapan:
-Khutbah isi kandungan Hijjatul Wada’
|
1)Guru memainkan audio bacaan khutbah Hijjatul
Wada’
2)Guru mengutarakan soalan berkaitan audio
3)Murid menjawab
4)Guru mengaitkan audio dengan tajuk yang ingin
dipelajari
|
Kemahiran:
-berfikir
-membuat perkitan
-mendengar
Strategi:
Bepuatkan bahan
-berpusatkan murid
|
Langkah 2
|
Isi kandungan Khutbah HIJJATUL WADA’
1)Nyawa dan harta adalah suci dan dilarang
mengabilnya dengan cara yang salah
2)Diharamkan urusan muamalat melibatkan riba’
3)Peringatan tentang godaan syaitan yang
berterusan
4)Menjaga kaum wanita dan keluarga dengan berbuat
baik serta menuanikan hak-haknya
5)Dilarang melakukan zina
6)Menunaikan rukun islam yang ke5 sebaik mungkin
7)Semu orang islam adalah sama.Hanya taqwa
menjadi ukuran disisi Allah
8)Diakhirat kelak semua manusia akan
dipertanggugjawabkan atas apa yang mereka lakukan ddunua
9)Tiada lagi nabi dan agama baru.Hanya islam
diterima disisi Allah
10)Berpegang teguh dengan Al quran Dan Sunnah
Rasulullahs.a.w
11)Menyampaikan pesanan pesanan Rasulullah kepada
orang yang tidak hadr ada masa tersebut.
|
1)Guru menampal kad manila mengandungi isi
kandungan khutbah HIJJATUL WADA’ di hadapan
2)Guru membaca dan para pelajar mengikut guru
membaca
3)Guru menerangkan satu demi satu isi kandungan
tersebut
4)Guru meminta pelajar mengingat isi penting Isi
kandugan Khutbah tersebut
5)Guru meminta setiap pelajar menulis apa 2 isi
kandungan daripada khutbah tersebut tanpa melihat bahan
|
Kemahiran:
-membaca
-menulis
-mengeluarkan isi penting
Strategi
-berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
-berpusatkan guru
Nilai
-Taat
-bersunggu-sungguh
-berani
|
Langkah 3
Penutup
|
Wahyu Yang Diturunkan Ketika HIJJATUL WADA’
ALLAh menurunkan ayat ini kepada Rasulullah
ketika baginda berwukuf
Ayatnya ialah:
Maksudnya:
‘Pada hari ini,telah aku sempurnakan bagimu
agamamu,dan aku telah cukupkan nikmatku untukmu,dan aq redha Islam menjadi
agamamu”…
-Rasulullah menyampaikan ayat ini kepada para
sahabat
-Abu Bakar mendengar terasa sebak lalu menangis
-Beliau faham bahawa tugas dan amanah yang
dipikul oleh Rasulullah s.a.w. untuk menghadap Allah s.w.t.
Kuiz
-Isi kandungan Khutbah HIJJATUL WADA’
-Wahyu yang diturunkan ketika HIJJATUL WADA’
|
1)Guru membaca kisah wahyu yang diturunkan kepada
pelajar
2)Guru juga membaca ayat Al Quran beserta
maksudnya dan diikut oleh pelajar
3)Guru menerangkan kepada peljar sambil
menghayati dengan kesedihan
4)Pelajar juga mengahayati penerangan guru dengan
perasaan sedih
5)Guru menyuruh seorang pelajar membaca ayat Al
Quran tersebut bersama maksudya serta guru enyuruhnya menyampaikan perasaanya
apabila m
Membaca ayat tersebut
1)Guru memberikan pelajar kertas soalan kuiz
2)Guru meminta pelajar menjawab tanpa meniru
3)Guru meminta pelajar menghantar selepas 10
minit menjawab
|
Kemahiran
-membaca Al Quran
-Menghayati maksud tjuk yang disampaikan
Strategi
-berpusatkan guru
-berpusatkan murid
Nilai:
-kesedihan
-meghargai pengorbanan Rasulullah
-Khusyuk
Kemahiran
-menjawab
-tepat masa
-menulis
Nilai:
-kepatuhan
-disiplin
-bersungguh-sungguh
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana
pelajar hari ini
1) Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami apa yang diajarkan
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru
pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan oleh:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 10
NAMA GURU : NUR SAHIRAH BINTI ISMAIL
MATA PELAJARAN: SIRAH
KELAS: 5 FURQAN
TARIKH : 18 JANUARI 2019
MASA: 4:00-4:30 PTG
BILANGAN: 30 ORANG
TAJUK: RASULULLAH S.A.W GERING DAN
TARIKH,TEMPAT DAN SEBAB RASULULLAH S.A.W. WAFAT
KEMAHIRAN : Membaca,Mendengar
Merumus,menghayati.menghormati
KAEDAH: Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA: 1) Murid telah
pelajari dan mendengar cerita kewafatan
Rasulullah
s.a.w.
HASIL PEBELAJARAN: 1)
Murid dapat
menceritakan suasana ketika Rasulullah s.a.w
gering
2)
Murid dapat meyenaraikan tarikh,tempat dan sebab kewafatan
Rasulullah s.a.w.
3)Murid
dapat mwmbaca selawat dengan baik
KEMAHIRAN BERFIKIR: soal
jawab,,mereka cipta,menyenaraikan
PENERAPAN NILAI: Penyatuan
,bijaksana,bekerjasama,menghormati,menghayati,kesedihan
BAHAN BANTU MENGAJAR:
Kitab,LCD,Komputer riba
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PELAJARAN DAM PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
|
-ucapan Salam
-Bacaan doa
|
1) Guru memberi salam dan pelajar menjawab salam
beramai-ramai
2)Guru meminta plajar membaca doa belajar
beramai-ramai
3)Guru dan murid membaca doa belajar beramai-ramai
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
|
Langkah 1
|
-Rasulullah s.a.w gering
-gering pada akhir bulan safar tahun ke 11 hijrah
-Pada permulaan gering baginda menziarahi
perkuburan Baqi’ ditemani sahabat Abu Muaihibah
-Rasulullah mendoakan keampunan kepada pebghunu
perkuburan tersebut
|
1)Guru menceritakan saat Rasulullah gering kepada
pelajar
2)Pelajar denganr dengan khsyuk dan menghayati
3)Guru meminta seorang pelajar mencari isi
penting dan menceritakan semula dihadapan
|
Kemahiran
-membaca
-mendengar
-mengeluarkan isi penting
Nilai
-kesedihan
-khusyuk
-cekap
|
Langkah 2
|
Tarikh,Tempat dan Sebat kewafatan Rasulullah s.a.w.
Hari Isnin 12 Rabiulawal tahun 11 hijrah
bersamaan 8 Jun 632 Miladi
Usia Baginda -63 tahun
Dirumah Aishah r.a.
|
1)Guru menceritakan saat-saat akhir Rasulullah
kepada para pelajar dengan perasaan sayu
2)Para pelajar khusyuk mendengar dan berasa hiba
3)Guru menyuruh pelajar tarikh,tempat,dan sebab
Rasulullah s.a.w. wafat
|
Kemahiran
-mendengar
-mengeluarkan isi penting
-menjawab
Nilai:
-kesedihan
-khusyuk
-kepatuhan
|
Penutup
|
-Audio selawat Nabi di mainkan
|
1)Guru memainkan audio selawat Nabi dan meminta
elajar berdiri dan berselawat bersamasa
2)Sebagi tanda menghormati dan menghargai
pengorbanan besar Baginda junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
3)Guru dn murid berselawat dengan penuh semangat
dan cinta akan Nabi.
|
Kemahiran;
-berselawat
-membaca
-mendengar
Nilai
-khusyuk
-taat
-cinta akan Nabi Muhammad s.a.w.
|
Catatan replikasi:Saya bersyukur kerana
pelajar hari ini
1) Sangat aktif dalam menjawab soalan
2) Mudah memahami apa yang diajarkan
3) Bekerjasama dalam kumpulan untuk menjawab soalan
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh:
Disahkan oleh:
PENDEKATAN PENGAJARAN
-Induktif
-Deduktif
-Tematik
-Eklektik
-Intergratif
STRATEGI PENGAJARAN
-Pemusatab
Guru
-Pemusatan Murid
-Pemusatan Bahan
-Pemusatan Tugasan/Aktiviti
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
-Bercerita
-Bermain
-Lawatan
-Perbincangan
-Demonstrasi
-penyelesaian mas
No comments:
Post a Comment